2012. december 20., csütörtök

MT 21 - Médiaismeret és Minőségirányítás ZH-k

Médiaismeret I.


1., Írja le a média fogalmát.

2., Írja le, hogy milyen befolyásoló tényezők alakítják a TV műsorokat.

3., Fogalmazza meg pár mondatban, hogy milyen szociális szerepe van a sorozatoknak.

4., Melyik az a korosztály, amely a legtöbb időt tölt TV nézéssel? Fejtse ki, hogy mi ennek az oka.

5., Mit jelent a "Valóságkonstrukció" a médiafogyasztásban?

6., Írja le a közös családi TV nézés médiaismereti hatásait, különösen a gyermekekre gyakorolt szociális jelenségeket.

7., Egy szabadon választott műsort elemezzen médiaismereti szempontból 2 szabadon választott korosztály tekintetében. (A műsor forrását jelölje meg)


Médiaismeret II.



1., Írja le a médiaszolgáltató fogalmát.

2., Írja le a lineáris médiaszolgáltatás fogalmát.

3., Írja le, hogy mit tud a TV csatoránk arculatáról. (Általánosan)

4., Sorolja fel a hír részeit.

5., Írja le a szappanoperák  típusait, és a köztük lévő különbségeket.

6., Fogalmazza meg a hírműsorok tekintetében a Felelős szerkesztő feladatait.

7., Mi a hírfolyam?

8., Írja le, hogy mit tud a TV reklámokról. (Min. 10 mondat)

e-mail: roszlergeza@gmail.com

Minőségirányítás I.

1., Mi az ISO?

2., Milyen előnyökkel jár egy szervezetnek, ha rendelkezik ISO minősítéssel?

3., Magyarázza meg a következő karaktersorozatot: MSZ EN ISO 9001:2009

4., Írja le a MSZ EN ISO 9001:2009 általános követelményeit. (6 pontban a !!! saját!!! szavaival.)

5., Fogalmazza meg összefüggő mondatokban a "A vezetőség felelősségi körét".

6., Mi az IEC?

7., Mi a célja a ISO 9001:2008 szabványnak?

8., Mire szolgál a ISO 9000:2005 MSZ EN 9000:2005 szabvány?

9., Az ISO 9001:2009 mit ír elő a "feljegyzések kezelésére" vonatkozóan?

10., Az ISO 9001:2009 mit ír elő a "belső kommunikációra" vonatkozóan?


Minőségirányítás II.


1., Mit ír elő az ISO az emberi erőforrásokkal kapcsolatban?

2., Mit ír elő az ISO a vevői kapcsolattartásra vonatkozóan?

3., Mi a belső audit?

4., Írja le, hogy milyen kritériumokat határoz meg az ISO a beszerzéssel kapcsolatban. (összefüggő mondatokban !!! saját!!! szavaival.)

5., Fogalmazza meg a nem megfelelő termék kezelésének sajátosságait.

6., Mutassa be az ISO 9001-et min. 10 összefüggő mondatban saját szavaival? (Mi a lényege? Milyen célt szolgál? Milyen követelményeknek kell megfelelni?)


e-mail: roszlergeza@gmail.com


MT21 - Flash féléves jegy - prezentáció készítés feladat

Készítsen Flash prezentációt. A bemutató tartalmazzon legalább 4 kockát. A Navigáció animált gombokkal legyen megvalósítva, és ActionScript-el legyen vezérelve. Szerepeljen benne legalább 2 db TimleLine Effect és 1 db Videó is beágyazva.

Beadási határidő: 2013. Január 3. 
Beadás módja: e-mailben .zip csomagolt formátumban csatolják az fla, flv, swf file-okat, és küldjék el a roszlergeza@gmail.com címre.

2012. december 19., szerda

MT 21 - Arculati kézikönyv minta

Kedves Hallgatók!

A következő linken elérhető egy 23 olodalas Arculati kézikönyv, ami alapján Önök is el tudják készíteni sajátjukat. Megtekinthető itt.

2012. december 14., péntek

MT 11 - Házidolgozat


Házidolgozat (féléves)

Filmelemzés: A legényanya

Min. 5 A4-es oldal

Beadási határidő: 2013. január 3.

Beadás formája: e-mail-ben elküldve, Word dokumentum formátumban
roszlergeza@gmail.com

A dolgozat tartalma:

10-15%:
-------
- A rendező, és munkássága
- A főszereplő színészekről pár szó
- A kor meghatározása -> az az időszak, amikor játszódik a film, annak sajátosságai. -> Történeti háttér
- Műfaji besorolás (több is lehet)

kb. 60%:
--------
- Gondolati tartalom -> mit mond a film?
- A film történetének rövid ismertetése
- A falu vezetése és hierarchikus elhelyezkedése
- Az egyház és faluvezetés hierarchikus viszonya
- A falu lakóinak viselkedési sajátosságai
- Helyzetek elemezése és következtetés levonása (mondani való)
- Kiemelt jelenetek elemzése, amelyek nagyban hozzájárulnak a film mondani valójához
- A főszereplők személyisége

kb. 25-30%:
-----------
- Összhatás, élménybeszámoló, vélemény

2012. december 12., szerda

WP21 - ERP- CRM I.


 Vállalatirányítási információs rendszerek
-----------------------------------------
- ERP (Enterprise Resource Planning)

Meghatározása, feladatai:

- A vállalat környezetére, belső működésére és a vállalat környezet  tranzakcióira vonatkozó információk koordinált és folyamatos feldolgozását, tárolását lehetővé tevő hardware és software eszközök összessége.

Fő összetevői:

- az ember, mint döntéselőkészítő és döntéshozó
- külső és belső információk
- külső és belső hardware és software elemek, illetve szervezeti megoldások

Az ERP-nek át kell fognia minden olyan szervezeti folyamatot, amely információt tud szolgáltatni a vezetőségnek a megfelelő döntéshozatalok előkészítéséhez. Összességében rész riportokat kell készítenie és azokat előterjesztenie a vezetés felé.

Példa egy nagy szervezet esetében azokról a területekről, melyeket átölel az ERP:

- marketing (pl. értékesítési folyamatok, reklámok, stb.)
- adminisztráció (pl. szerződések, számlák, stb.)
- logisztika (pl. raktározás, szállítás, beszállítói kapcsolatok)
- ügyfélszolgálat (pl. vevői panaszok kezelése)
- minőségbiztosítás (pl. vállalati stratégia és a minőségirányítás állapota, kezelése, esetleg szabványok bevezetése -> ISO, TQM)
- pénzügy

-> Lehetséges, hogy a fenti területeket maga az ERP valósítja meg software tekintetben, de az is lehet, hogy a fenti területek egyéb software-es megoldásokkal kezelik, és az ERP ezekhez kapcsolva látja el feladatait.

Amennyiben az összes szervezeti folyamatot egy rendszer látja el (ERP), akkor nagy a valószínüsége, hogy egy egyedi, a szervezet működési folyamataihoz igazodó alkalmazásra van szükség.

Példa a "dobozos" azaz kész software-ekre: 
SAP ->bizonyos moduljai
Microsoft Dynamic Nav (Navision)

-> Rendszerkövetelmények -> infrastruktúrális beruházások->
pl. Navision esetében Windows Server-re van szükség, és adatbázis szerver is Microsoft SQL.

Egyedi fejlesztésű ERP tulajdonságai
------------------------------------

Pozitívumok:

- A szervezet folyamataira összpontosít és képes az egyedi folyamatkezelést komprumisszumok nélkül támogatni. (Teljesen egyénre szabott.)

- Az interface egyéni lehet. -> A vállalat arculatához és egyéniségéhez igazodik.

- Bevezetési infrastruktúrális költsége akár töredéke lehet a "dobozos" verziókhoz képest. -> Lehetőségünk van a platformot úgy kiválasztani, hogy pl. GPL alatt legyen használható.

- Nem kell számolnunk az éves licence díjakkal.

Negatívumok:

- Nem biztos, hogy olyan minőségű és színvonalú supportot kapunk egy egyedi ERP esetében, mint egy "dobozos" nagyvállalt által kifejlesztett programnál.

- Meg kell oldani az egyéb, külső alkalmazásokhoz kapcsolódást, és a különböző programokból származó file-ok és file formátumok kompatibilitását.


CRM - Customer Relationship Management - ügyfélkapcsolat kezelés

- Egy cég partnerei felé irányuló folyamatainak leírására vonatkozik.

- A CRM sotware célja, hogy ezeket a folyamatokat támogassa, illetve hogy a jelenlegi és potenciális ügyfelekkel kapcsolatos információkat tároljon.

- A CRM folyamatok köre magában foglal minden olyan folyamatot, amely valamilyen formában köthető az ügyfelekkel való együttműködéshez.

- A CRM sotware-ek a marketing, értékesítés, ügyfélszolgálati és call center területeket támogatják.

Egy CRM progam általában képes a következőkre:

- Ügyfél, potenciális ügyfél és kapcsolatartó adatok kezelése
- Marketing kampányok kezelése
- Értékesítési üzleti lehetőségek kezelése
- Ügyfélszolgálati ügyintézés kezelése
- Call centerekben folyó ügyfélszolgálati munka kezelése
- Adatok riportolása és ellenőrzése (audit)

Vannak olyan ERP alakalmazások, melyek integrálva tartalmaznak komplett vagy részleges CRM-eket.

Megtalálhatóak a software piacon kész, úgyn. "dobozos" CRM alkalmazások, mint pl. Microsoft CRM, Oracle CRM, stb., de természtesen léteznek egyedi fejlesztésű CRM-ek is.

- Egy korszerű CRM-nek összehangoltan kell tudnia együtműködni egyéb haladó tecnikákkal, melyek szoros kapcsolatban állnak az ügyfélkiszolgálás folyamatával. Erre tökéletes példa egy Call Center, ahol a CRM és a telefonos infrastruktúrát üzemeltető hardware és software elemekkel kell együttműködni.

Pl.: VoIP rendszer (Voice over Internet Protocol)

2012. december 6., csütörtök

Információs rendszerek - MT21


Vállalatirányítási információs rendszerek
-----------------------------------------
ERP - Enterprise Resource Planning

- A vállalat környezetére, belső működésére és a vállalat - környezet tranzakcióira vonatkozó információk koordinált és folyamatos beszerzését, feldolgozását, tárolását és szolgáltatásást végző személyek, tevékenységek, valamint a funkciók ellátását lehetővé tevő hardware és software eszközök összessége.

Az ERP fő összetevői:

1., Ember, mint döntéshozó és döntéselőkészítő

2., A külső és belső információ

3., A külső és belső hardware és software elemek

pl kész termék.: Microsoft Navision

- léteznek egyedi fejlesztésű ERP-k is. -> 

A kész rendszerek intelligenciája folyamatosan fejlődik, de a vállalatok rendelkeznek olyan egyedi "személyiségjegyekkel" munkafolyamataikban, amely nélkülözhetetlenné teszi egy az adott vállalat számára, hogy kifejezetten egyedi vállalatirányítási rendszert fejlesztessen.

Ezek az egyedi fejlesztésű rendszerek tökéletesen követik a szervezet munkafolyamatait, és alkalmazkodnak azokhoz az egyéni elvárásokhoz, melyeket a szervezet követel tőlük.

Az ERP-nek minden munkafolyamatra külön kidolgozott részegysége kell legyen, amelyek feladata, hogy támogassa a mindennapi ügyvitelt az adott területen, miközben folyamatosan szemelőtt tartja azt, hogy az adott tevékenység riportolható legyen és a felsőbb hierachiai szinteken a teljes tevékenység követhető legyen.

A szervezet tevékenységei oly módon kell riportolható legyen, hogy a kinyert információkból a felsővezetés, a pénzügy, és a minőségirányítási csoportok megfelelő döntéseket tudjanak hozni.

Az ERP feladata továbbá, hogy döntéselőkészítési lehetőséget biztosítson a vezetők számára, az információk feldolgozásával és megfelelő monitorozásával.

Egy vállalatirányítási információs rendszer összetett alkalmazásként olyan területekről szolgáltat információt amelyek a rendszer működését teljesen átölelik. Ilyen területek:

- marketing
- logisztika
- adminisztráció
- pénzügy
- ügyfélszolgálat
- minőségbiztosítás

Egy szervezet működését alapvetően egy pontosn kidolgozott vezetői stratégia határoz meg. A vállalatirányítási rendszernek alkalmazodnia kell a vezetői stratégiához, támogatni kell a stratégiában kitűzött célok megvalósítását. Egy jól működő ERP megfelelően kell riportoljon a célok elérésének folyamatáról, látnunk kell segítségével, ha eltértünk azoktól a részfolyamatoktól, amelyek a vállalati célok megvalósításához vezetnek.

2012. december 5., szerda

Minőségirányítás - MT11


TQM bevezetése
--------------

- A TQM olyan vezetési filozófia és vállalati gyakorlat, amely a szervezet céljainak érdekében a leghatékonyabb módon használja fel a szervezet rendelkezésére álló emberi erőforrásokat és anyagi lehetőségeket.

A teljeskörű minőség megvalósításának lépései
---------------------------------------------

1., Meg kell határozni a termékre vagy szolgáltatásokra vonatkozó igényeket. A vevők igényei alapján kell meghatároznunk a termék vagy szolgáltatás minőségi fokozatát, mennyiségét, árát és a megvalósítás időtervét. A vevői elvárásdokat pontosan ismertetni kell a szervezeten belüli felelős részlegekkel.

2., Le kell fordítani a vevői igényeket tényleges műszaki, szervezési, és oktatási célokra és feladatokra. A vevői elvárások alapján pontosan definiálni kell a termék anyagi jellemzőit.

3., A feladatokat le kell bonatni folyamatokra a marketingtől kezdve egészen a hulladék elhelyezéséig.

4., Meg kell határozni a folyamatokban kinek, mit és milyen módon kell tennie.

5., El kell látni a munkatársakat megfelelő ismeretekkel, eszközökkel, módszerekkel és hatáskörökkel.

6., Mérni kell az eredményeket és össze kell hasonlítani a célokkal, részcélokkal és szükség esetén be kell avatkozni.

7., Értékelni és minősítei kell a folyamatokat. Tanulni kell a hibákból.

8., A fogyasztói információkat folyamatosan vissza kell csatolni.

9., A fentiek végrehajtásához megfelelő vezetők kellenek, akik képesek jövőkép alkotásra, és az emberekkel való helyes bánásmódra.

- A vezetők feladatai a következők:

a., A minőség, mint jövőkép és elérendő cél kialakítása
b., Rendszerszemléletű gondolkodás kialakítása
c., A minőségszemlélet beépítése a vállalkozás stratégiájába
d., Az emberi erőforrás feltárása és tudatos fejlesztése
e., Vevőközpontű szemlélet elterjesztése
f., A munkamegosztás fejlesztése, egyértelmű feladatok és hatáskörök(felelősségek) megállapítása
g., Új kommunikációs csatornák megnyitása
h., Az eredmények mérése, folyamatos monitorozása, a teljesítmények ösztönzése és jutalmazása
i., Minőségmenedzsment alkalmazása

10., A minőségirányítási elvek gyakorlati alkalmazásában résztvevők elsődleges feladata a vevőközpontúság kialakítása. Minden tevékenységet a vevő szemével kell vizsgálni. Ha kialakítottak egy megfelelő folyamatot a vevőelégedettség mérésére, akkor törekedni kell a folyamatos javításra, javulásra. Minden esetben meg kell keresni a hibák gyökereit, és megtalálni a javulást előidéző folyamatot.

A TQM kiemelt területe a logisztika
-----------------------------------

- Minden funkcióra hatással van, ami az árumozgással, a beszerzéstől a gyártáson át az elosztásig terjed. Alapvető feladata a szállítás és a raktározás, ami kiegészül a vevők kiszolgálásával kapcsolatos feladatokkal.

Ezek a feladatok:

- Kommunikáció a vevőkkel és az elosztási partnerekkel
- Beérkezett rendelések feldolgozása és lebonyolítása
- Árumozgatás, árukezelés
- Raktározás
- Leggazdaságosabb szállítási út és eszköz kiválasztása
- Minden olyan probléma megoldása, amely egy külső piacon való mozgatással kapcsolatban megjelenhet. (csomagolás, reklamáció, visszáru, vevőszolgálat, szolgáltatások)