2013. december 12., csütörtök

IRG 11 - Hálózati szolgáltatások II.

Hálózati szolgáltatások
-----------------------

- Biztonság -> adatbiztonság, vírusvédelem, stb.
- File megosztás
- Nyomtató megosztás
- Levelezés szolgáltatás
- Telefon hálózati szolgáltatások
- Belső adminisztrációs felület kiszolgálása (web, adatbázis szolgáltatás)

1., Biztonság
-------------

a., Adatmentés
 - adatmentési technológiák (pl.: RAID)
 RAID 1 -> Mirror (tükör) ehhez kettő ugyanakkora HDD kell. Ebben az esetben az egyikre mentett adatok, automatikusan mentésre kerülnek a másikra.
 RAID 5 -> három HDD van -> mindhárom tárol adatokat, amelyek bármely HDD kiesése esetén a másik kettő HDD-ről visszaállíthatóak.

==> Az optimális működésnek elengedhetetlen része a megfelelően konfigurált filemegosztás, illetve File Server szolgáltatás.

- Lehetőség van az adatokat úgynevezett storage szolgáltatóknál tárolni. Ez költséges, de extra biztonságot nyújt, úgyn. vis major esetekre.

2., File szerver szolgáltatás

 - A fileszerverek adatokat tárolnak, amelyeket jogosultságok alapján lehet használni.
 - A fileszerverek NEM az operációs rendszereket tárolják, hanem olyan adatokat, amelyeket máshol nem lehet elérni.

- Ha Windows Server környezet van, akkor egy fileszerver szolgáltatáshoz nem kell mást tennünk, mint megosztani megfelelő jogokkal az adott mappákat. A filemegosztáshoz nincs szükség Windows tartományra.
Ebben az esetben nyilván előfeltétel a Windows Server, mert a klienseken történő megosztás csak bizonyos felhasználó számig engedélyezett.

- Ha költséghatékonyan szeretnénk megvalósítani a fileszervert, és nincs szükségünk tartományvezérlőre, akkor mindenképp javasolt egy Linux alapú Samba file server használata. Elképzelhető lehet egy NAS beállítása is.

3., Hálózati nyomtatás

a., Megoldás lehet, alacsony költségráfordítás esetén, ha egy egyszerű számítógéphez kapcsolt windows-os nyomtatómegosztást alkalmazunk. Pl. USB porton keresztül csatalkozik a nyomtató, ezt megosztjuk a hálózaton és ezen keresztül tudnak nyomtatni a kliensek. Ennek feltétele, hogy az a kliens be legyen kapcsolva, és működőképes állapotban legyen, amelyre a nyomtató telepítve van.

b., Másik megoldás lehet, olyan nyomtató vásárlása, amely rendelkezik saját hálózati kártyával. Az ilyen nyomtatók általában konfigurálhatók vagy a nyomtató tast-jában elhelyezkedő kijelzőn keresztül, illetve magán a nyomtatón található menün keresztül, vagy távoli adminisztrációval, egy webes felületen, pontosan úgy, mintha egy router firmware-jét konfigurálnánk.

Ha ilyen nyomtatót telepítünk, akkor helyi nyomtatóként tegyük, és saját portot konfigurálva, állítsuk a port típusát TCP/IP-re majd adjuk meg az IP címet.

c., Hardware-es printserver -> önálló privtserver eszköz, de létezik olyan is, amely Routerrel együtt van. 

- Van min. egy TCP/IP portja és egy USB portja, az USB-re csatlakozik a nyomtató, és a hálózaton lévő kliensek ezen keresztül érik el a nyomtatót, így nincs szükség arra, hogy egy számítógép folyamatosan be legyen kapcsolva.

d., Software-es printserver (pl. Windows Server -> printer server szolgáltatása)

- Egy szerver alapesetben mindig be van kapcsolva, így állandóan elérhető, nincs szükség folyamatosan működő kliensre. Hálózaton keresztül működik, hálózati nyomtatóként kell telepíteni. Bármely klinesre kerül telepítsre a nyomtató nem kell a drivert felrakni, mert a printerserver szolgáltatja a drivert is.

- Általában minden ilyen típusú serveren lehetőség van több nyomtató egyszerre üzemeltetésére, állítható a prioritás illetve terheltség függvényében konfigurálható.

- Windows tartományban üzemelő pinterserver konfigurációban priorizálható a userek nyomtatási feladata. 

- A filemegosztás feladati között létezik nyomtató megosztás is bizonyos server szolgáltatások esetében.
Pl.: Linux alatt Samba file server képes megosztani a hálózaton lévő nyomtatókat is.

- Lehet Linuxos printer servert is létrehozni, ilyen alkalmazásra készült a CUPS szerver.

4., Levelezés szolgáltatás

- A levelező szerver választás attól is függ, hogy létezik-e a hálózatban tartományvezérlő, illetve, hogy milyen egyéb szolgáltatásokra van lehetőség pl. Windows server alatt.

a., Ha Windows server -> A Winserver képes a levelezés kiszolgálására, de akkor eredményes és nagy tudású igazán, ha telepítve van a Microsoft Exchange Server.

b., Ha nem szükséges a Windows környezet, akkor használhatunk Linux-os Postfix, Dovecot servereket.

==> Bármelyik megoldást választjuk a fontos az, hogy a megfelelő protokollon keresztül használják a kliensek a levelező kiszolgálót. Vagy POP3 vagy IMAP. Mindkét protokoll a levelek beérkezéséért felel.

- Fontos szolgáltatás a levelek irodán kívüli elérése. Ilyen szolgáltatás pl. a webmail. -> Windows, Exchange esetében ez általában az OWA (Outlook Web Acces)., Linux esetében általánosan a RoundCube webmail terjedt el, tökéletesen együtt működik a Dovecot-al. Zentyal Linux alatt létezik a Zarafa nevezetű webmail, ami majdnem tökéletes mása az OWA-nak.

5., Telefonos hálózat

- Költséghatékony, új infrastruktúrát nem igénylő korszerű telefonos rendszerszolgáltatás. -> VoIP

Voice Over Internet Protocol (hang az IP felett)
------------------------------------------------

- Nem kell hozzá új hálózati kiépítés, mert az Internetes hálózaton keresztül kommunikál.

- Üzemeltetéséhez QoS eszközökre van szükség. (Quality of Service) -> Ez azt jelenti, hogy minden olyan eszköz, amely rendelkezik QoS-el, garantál egy folyamatos átviteli sebesség mértéket.

- Létezik komplett hardware-es megoldás voip kiépítésére, de megvalósítható szoftveresen is. (pl. Skype)

Hardware-es megvalósításban szükségünk van olyan eszközökre, amelyek képesek a protokoll szerint működni. pl.: Telefonközpont, telefonállomások, mobil adapterek.

Megjegyzés: Mobil adapter segítségével megvalósítható az úgyn. WiFi- VoIP -> olyan mobil telefonokon használható, amelyek képesek Wifi-re csatlakozni.

Az eszközök drágák, sokkal nagyobb a bekerülési kölségük, mint az analóg eszközöknek, de a hálózati kiépítettség és a telefonköltségek sokkal kedvezőbbek.

Van VoIP szolgáltatás Magyarországon is, a 21-es körzető számok azok a voip tartományába tartoznak.

Voip-ról kifelé kb. 4 Ft-os percdíjon lehet telefonálni.

Szolgáltatások:

- Telefonközpont
- Hangrögzítés
- Kapcsolási lehetőségek
- Konferencia hívás
- Wifi-voip
- stb.

Hátránya: a fax szolgáltatás nem üzemel benne automatikusan. Vannak erre megoldások.

Költséghatékonyság és nagy szolgáltatás kínálata miatt, egyre több helyen használják, főleg call centerekben. A technika fejlődése hozzájárult más technikák kialakulásához is. Szoftveres tekintetben jobban terjednek a CRM rendszerek, mert olcsóbban lehet hozzájuk kapcsolni telefonos hálózatot.

Megjegyzés: Customer Relationship Management - ügyfélkapcsolat kezelés

- Ügyfélszolgálati, értékesítési, marketing tevékenységket adminsztráló software, mely az ügyfélkapcsolatot hivatott támogatni. Az új CRM-ek tökéletes harmóniában működnek együtt a VoIP rendszerekkel. 

6., Belső admin felület, adatbázis szolgáltatások

- Platform függő. Több megoldás is létezik:

a., Linux ---> adatbázis szolgáltatáshoz szükség van valamilyen felületre, ahol az adatbázist kezelni tudják a felhasználók. Ez általában MySQL adatbázis, amihez kell valamilyen webes interface.

--> Telepíteni kell Webservert -> Apache Webserver, MySQL server, PHP értelmező

LAMP -> Linux, Apache, MySQL, PHP

b., Microsoft környezet --> adatbázis általában MS SQL , webes felület, akkor webszervernek általában az IIS (Internet Information Services), ha webprogramozási nyelvről beszélünk Microsoft környezetben, akkor az elsődleges megoldás asp.NET

Megjegyzés:

Belső adminisztrációs rendszerek lehetnek pl. ECMS-ek (Enterprise Content Management System - Vállalati Tartalom kezelő rendszer), amelyek az információs rendszerek szoftvertípusba tartoznak.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése