2012. december 5., szerda

Minőségirányítás - MT11


TQM bevezetése
--------------

- A TQM olyan vezetési filozófia és vállalati gyakorlat, amely a szervezet céljainak érdekében a leghatékonyabb módon használja fel a szervezet rendelkezésére álló emberi erőforrásokat és anyagi lehetőségeket.

A teljeskörű minőség megvalósításának lépései
---------------------------------------------

1., Meg kell határozni a termékre vagy szolgáltatásokra vonatkozó igényeket. A vevők igényei alapján kell meghatároznunk a termék vagy szolgáltatás minőségi fokozatát, mennyiségét, árát és a megvalósítás időtervét. A vevői elvárásdokat pontosan ismertetni kell a szervezeten belüli felelős részlegekkel.

2., Le kell fordítani a vevői igényeket tényleges műszaki, szervezési, és oktatási célokra és feladatokra. A vevői elvárások alapján pontosan definiálni kell a termék anyagi jellemzőit.

3., A feladatokat le kell bonatni folyamatokra a marketingtől kezdve egészen a hulladék elhelyezéséig.

4., Meg kell határozni a folyamatokban kinek, mit és milyen módon kell tennie.

5., El kell látni a munkatársakat megfelelő ismeretekkel, eszközökkel, módszerekkel és hatáskörökkel.

6., Mérni kell az eredményeket és össze kell hasonlítani a célokkal, részcélokkal és szükség esetén be kell avatkozni.

7., Értékelni és minősítei kell a folyamatokat. Tanulni kell a hibákból.

8., A fogyasztói információkat folyamatosan vissza kell csatolni.

9., A fentiek végrehajtásához megfelelő vezetők kellenek, akik képesek jövőkép alkotásra, és az emberekkel való helyes bánásmódra.

- A vezetők feladatai a következők:

a., A minőség, mint jövőkép és elérendő cél kialakítása
b., Rendszerszemléletű gondolkodás kialakítása
c., A minőségszemlélet beépítése a vállalkozás stratégiájába
d., Az emberi erőforrás feltárása és tudatos fejlesztése
e., Vevőközpontű szemlélet elterjesztése
f., A munkamegosztás fejlesztése, egyértelmű feladatok és hatáskörök(felelősségek) megállapítása
g., Új kommunikációs csatornák megnyitása
h., Az eredmények mérése, folyamatos monitorozása, a teljesítmények ösztönzése és jutalmazása
i., Minőségmenedzsment alkalmazása

10., A minőségirányítási elvek gyakorlati alkalmazásában résztvevők elsődleges feladata a vevőközpontúság kialakítása. Minden tevékenységet a vevő szemével kell vizsgálni. Ha kialakítottak egy megfelelő folyamatot a vevőelégedettség mérésére, akkor törekedni kell a folyamatos javításra, javulásra. Minden esetben meg kell keresni a hibák gyökereit, és megtalálni a javulást előidéző folyamatot.

A TQM kiemelt területe a logisztika
-----------------------------------

- Minden funkcióra hatással van, ami az árumozgással, a beszerzéstől a gyártáson át az elosztásig terjed. Alapvető feladata a szállítás és a raktározás, ami kiegészül a vevők kiszolgálásával kapcsolatos feladatokkal.

Ezek a feladatok:

- Kommunikáció a vevőkkel és az elosztási partnerekkel
- Beérkezett rendelések feldolgozása és lebonyolítása
- Árumozgatás, árukezelés
- Raktározás
- Leggazdaságosabb szállítási út és eszköz kiválasztása
- Minden olyan probléma megoldása, amely egy külső piacon való mozgatással kapcsolatban megjelenhet. (csomagolás, reklamáció, visszáru, vevőszolgálat, szolgáltatások)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése