2013. február 5., kedd

SZF21 - Programozás módszertan


Software specifikálás lépései
-------------------------------------

1., Igény és követelmény felmérés
- Prioritások meghatározása -> először feleljünk meg a követelményeknek, majd szolgáljuk ki az igényeket

Megjegyzés: Igény felmérés közben a lehető legpasszívabb szerepet próbáljuk meg adni a végfelhasználónak.

2., Megvalósíthatóság mérlegelése

- Technikai megvalósítás lehetséges-e?
- Gazdaságilag érdemes-e a fejlesztés.

3., A rendszer részekre bontása 

- Ehhez átfogó rendszerszemléletre van szükség. -> Látni kell a folyamatokat, esetlegesen egy egyéni fejelsztésű cégnek készült software esetében magát az egész ügyvitelt.

a., az ügyvitel folyamatainak elemzése, esetleges javítása, korrigálása, vagy erre vonatkozó javaslattétel

b., az ügyviteli folyamat elemzés alapján konkrét rendszerműködés megfogalmazása.

4., A rendszer részeinek lehető legpontosabb specifikálása

- Melyik folyamatban mit látunk, mit kell elérni?
- Ha a részek specifikációja eléggé részletes, akkor ez egyfajta forgatókönyv lehet mind a fejlesztő mind a végfelhasználó számára.

5., A rendszer globális működésének specifikációja

- Ebben a részben fűzzük össze a részspecifikációkat, itt írjuk le a rendszer részeinek közös részleteit.
- Megfogalmazzuk, hogy a rendszer egyes részei milyen hatással vannak a ráépülő részekre, pontosabban milyen kölcsönhatásban vannak egymással.

6., Üzemeltetési rendszerterv

- Használati utasítás összeállítása, segédletek kidolgozása
- Adatbiztonság szervezése

7., Controll tervezés
- Felhasználói hierarchiára vonatkozó feljegyzések

Információs rendszerek osztályozása
-----------------------------------------------

-1., CMS (Content Management System) - tartalom kezelő rendszer
a., WCMS -> Web CMS -> egyfajta weboldal típusok, melyek a dinamikus weboldal típusok csoportjába tartoznak 
- léteznek ingyenesek és fizetősek is, általában a fizetős WCMS-ek egyedi fejlesztésű rendszerek (Ingyenesek pl.: Drupal, Joomla!, WordPress)
b., ECMS -> Enterprise CMS - vállalton belüli tartalom kezelő rendszer
- Egy ECMS a vállalat működéshez kapcsolódó akták, adatok és feljegyzések rendszerezésére és tárolására szolgál. Az ECMS nem egyenlő a DMS-el.
- Feladata az információk egységesítése megosztása, kereshetősége és ezáltal az ügyvitel támogatása.

2., DMS (Document Management System) - dokumentum kezelő rendszer
- hasonló, mint a CMS, de a fő különbség, hogy itt koplett dokumentumokat kezelünk, és nem előállítjuk őket. Ez lehet hálózati szintű is hálózati adattárolással, vagy lehet teljesen server oldali, adatbázis szerű adattárolással. A hálózati adattároláshoz is tartozik egy adatbázis melyben rögzítve vannak a tárolt dokumentumok adatai és elérési helyei.

3., ERP (Enterprise Resource Planning) - vállatirányítási rendszer

- A vállat környezetére, belső működésére ésa vállalat környezet tranzakcióira vonatkozó információk koordinált és folyamatos feldolgozását és tárolását lehetővé tevő hardware és software eszközök összessége.

Fő összetevői: 

- az ember, mint döntéselőkészítő és döntéshozó
- külső és belső információk
- külső és belső hardware és software elemek

- Az ERP-nek át kell fognia minden olyan szervezeti folyamatot, amely információt tud szolgáltatni a vezetőségnek a megfelelő döntéshozatalok előkészítéséhez.

- A gyakorlatban olyan rendszereket hívunk ERP-nek, amelyek egy szervezet minden folyamatát felhasználói gyakorlati szinten  lefedik és ezekből nyert információkat szolgáltatnak a vezetőségnek. (pénzügyi információk)

Az ERP által átölelt területek. (Nagyobb szerveze esetében.)

- marketing (pl., értékesítési folyamatok, reklámok, stb.)
- adminsitráció (pl., szerződések, számlák)
- logisztika (raktározás, szállítás, beszállítói kapcsolatok)
- ügyfélszolgálat (pl. vevői panaszok kezelése)
- minőségbiztosítás (pl. vállalati stratégia és minőségirányítás állapota, szabványok bevezetése pl., iso, tqm)
- pénzügy

- Lehetséges, hogy a fenti területeket maga az ERP látja el, de az is lehet, hogy a fenti területek más software-ekkel vannak megvalósítva és az ERP ezekhez kapcsolva látja el feladatait.

Példa: "Dobozos"-> SAP bizonyos moduljai, Microsoft Dynamic Nav
Léteznek egyedi fejlesztésű ERP-k. 

CRM - Customer Relationship Management - ügyfélkapcsolat kezelés
-----------------------------------------------------------------------------------------
-  Egy cég partnerei felé irányuló folyamatainak leírására vonatkozik.

- A CRM software célja, hogy ezeket folyamatokat támogassa, illetve hogy a jelenlegi és a potenciális ügyfelekkel kapcsolatos információkat tároljon.

- A CRM folyamatok köre magában foglal minden olyan folyamatot, amely valamilyen formában köthető az ügyfelekkel való együttműködéshez.

- A CRM program általában a következőkre képes:

- ügyfél, potenciális ügyfél és kapcsolatartó adatok kezelése
- marketing kampányok kezelése
- értékesítési üzleti lehetőségek kezelése
- ügyfélszolgálati ügyintézés kezelése
- Call Centerekben folyó ügyfélszolgálati munka kezelése
- Adatok riportolása és ellenőrzése (audit)


LMS (Learning Management System) - tanulmányi rendszerek
--------------------------------------------------------------------------------

- Tanuló nyilvántartás
- Oktatási programokat tárol
- Órarendek tárolása
- Tanyanyagok tárolása
- Vizsga időpontok (on-line jelentkezés)
- stb.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése