2013. február 1., péntek

MT 21 - Médiamenedzsment


Csoportosítható aszerint, hogy:
-          árral rendelkező
-          ingyenes (a piac errefelé tolódik el)

Jellegzetes, hogy melyik országban és hogyan fogyasztják a sajtótermékeket:
-          Skandináviában minden 2. ember olvas, 1000 emberből 500
-          Kelet-Európában minden 3., 300/350 ember
-          Amerikában minden 5., 200 ember
-          Magyarországon 1000 emberből 160 ember olvas
-          Japánban 650 ember

Az újság (napilap) piaca:
Csoportosításuk, fajtáik:
  1. Területileg hol terjesztik, terület szerint lehet:
-          országos pl.: Népszabadság, Blikk, Nemzeti Sport
-          regionális (Magyarországon megyei) pl.: Kelet Magyarország, Napló
-          helyi (hirdető újságok)

  1. Megjelenés gyakorisága szerint:
-          napi
-          heti pl.: HVG, 168 óra, Heti Gazdaság
(Külföldön jellemzőek külön reggeli és a délutáni lapok.)


  1. Tartalom szerint:
-          minőségi (vagy politikai): elsősorban aktuális, a közéletet befolyásoló hírek, kevés kép, inkább szöveg, fekete-fehér képek
-          bulvár: aktualitásokról szól, de a hírek érdekessége a domináns, nagy és színes képek jellemzik, kevés szöveg, harsány, nagyobb betűformátum

2006-ig a bulvárlapok száma nőtt, a minőségieké csökkent.
Emiatt az újságok egy „középutas” irányt választottak és a minőségi lapok is megjelentetnek bulvárba való híreket.
Az elmúlt fél évben jelentősen csökkent a Blikk száma.
Magyarország legfeljebb 2 minőségi és 4 bulvárlapot képes eltartani szakértők szerint.

  1. Tematikailag:
-          általános tematikájú, pl.: Népszabadság – mindenféle hír van benne
-          meghatározott tematikájú, pl.: Népsport, Napi Gazdaság – egy konkrét területtel foglalkozik

  1. Politikai irányultság szerint:
külföldön feltüntetik rajta, Magyarországon nem vállalják fel
-          baloldali (Népszabadság)
-          liberális (Magyar Narancs)
-          jobboldali (Magyar Nemzet)

Az újságok bevétele / Az újság, mint árucikk

Két fontos területről van bevételük:
-          eladási ár bevétele, ami 1/3-a a bevételnek
-          hirdetési bevétel, ami 2/3-a a bevételnek
E kettő befolyásolja egymást.
Az ingyenes újságok egypiacosak, mert nincs jelen az eladási bevétel.
Az újságok nem túl árérzékenyek.

Előállítási költségek

  1. Szerkesztőségi költség (újságírók, fotósok, szerkesztők, hírügynökségek bére)
    20-25%-a Magyarországon a lap költségeinek. Európában 15%-a.
  2. Papírköltségek
    Nagy példányszámban olcsóbban jutnak hozzá. Függ a papír minőségétől is.
  3. Nyomtatási költségek
    Az ofset a legfejlettebb. Nem mindegy, hogy saját nyomdája van (ehhez kb. 100 000 példány kell), vagy bérben nyomja. Befolyásolja, hogy hány oldalas a kiadvány.
  4. Terjesztési költségek
    A terjesztés feladata a lap eljuttatása az olvasóhoz és a remittanda (előző nap újságok) összegyűjtése. Általában az összköltség 20-25%áa. a lap eladási árának, bevételének a 70%-a. Kétféle módon lehet terjeszteni: előfizetéses – szeretik a kiadók, mert kiszámítható. Külföldön 80%-a, Magyarországon 50%-a ilyen a napilapoknál, bulvároknál 20%. Vagy lehet árus által.
    Az előfizetéses terjesztés három nagy vállfaja:
-          a kiadó saját maga terjeszti – azért jó, mert biztos, hogy időben eljut az előfizetőhöz, illetve az olvasóval közvetlen kapcsolatot tud fenntartani
-          postai úton történő
-          független terjesztői ügynökség
  1. Hirdetési költség
    Promóció, saját maga reklámozása
  2. Adminisztrációs költség
    Hirdetésfelvevők, titkárnők

Magazinok: a könyv és az újság közti rést töltik be.
Magyarországon a kétheti megjelenés kezd eltűnni, hetiek lesznek.
Két nagy csoportja:
-          fogyasztói: általános tematikájú, napi érdekességek, hírességekkel foglalkozik, célja a szórakoztatás, témája a pletyka. Pl.: Story
-          kereskedelmi, műszaki: szakismeret szerint szegmentálja a piacot. Pl.: Autó Motor, Lakáskultúra

Földrajzi eredet szerint vannak magyarországi és nemzetközi magazinok.

Lapok, melyek meghatározzák a mai magyar piacot


Lap olvasottsága és példányszáma (2006. I. féléves adatok); (egy újságot átlagosan 3 ember olvas el, egy magazint általában 5 ember)

1.      Blikk:                      248 ezer példány              1 44 ezer az olvasottsága
2.      Metró:                     328 ezer példány               700 ezer
3.      Népszabadság:        152 ezer                             499 ezer
4.      Nemzeti Sport:          85 ezer                             305 ezer
5.      Magyar Nemzet:       72 ezer                             186 ezer

Az 5 legolvasottabb megyei napilap:
1.      Kisalföld:                           78 ezer                    271 ezer
2.      Észak-Magyarország:                                        250 ezer
3.      Kelet-Magyarország:          54 ezer                    222 ezer
1.      Hajdú-Bihari Napló:
2.      Zalai Hírlap:                                                      196 ezer

Magazinok:
Story:                      359 ezer                    1 272 ezer
Nők lapja:                297 ezer                           1 millió
Színes RTV:            256 ezer                           1 millió
Kiskegyed:              204 ezer                           1 millió
TVR 7:                    198 ezer                       850 ezer

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése