2013. március 7., csütörtök

MT 11 - Médiatörvény


Termékmegjelenítés a műsorszámokban

30. § 

1., A médiaszolgáltatásban közzétett termékmegjelenítés - a (2) bekezdésben foglalt kivételekkel tilos.

2., A műsorszámokban szereplő termékmegjelenítés megengedett

a., a filmszínházban történő bemutatásra szánt filmalkotás, a médiaszolgáltatásban való közzététel céljából készült filmalkotás és filmsorozat, a sportműsorszám és a szórakoztató műsorszám esetén

b., az (a) pontban foglaltaktól eltérő műsorszámokban akkor, ha a médiaszolgáltatót vagy a műsorszám készítőjét az érintett árú gyártója vagy forgalmazója, illetve szolgáltatás nyújtója vagy közvetítője -sem közvetve, sem közvetelenül - nem részesíti anyagi juttatásban, azon túl, hogy az árut vagy szolgáltatást a termékmegjelenítés céljából ingyenesen rendelkezésre bocsátja.

3., Nem tehető közzé termékmegjelenítés
 a., a hírműsorszámban és politikai tájékoztatóban
 b., A kifejezetten a 14 év alatti kikorúaknak szóló műsorszámban
 c., nemzeti ünnepek hivatalos tudósításában
 d., vallási illetve egyházi tartalmú műsorszámban

4., A műsorszámok nem tartalmazhatnak az alábbi termékekre vonatkozó termékmegjelenítést:

a., dohánytermék, cigaretta vagy más, olyan vállakozástól származó termék, amelynek elsődleges tevékenysége cigaretta vagy egyéb dohánytermék gyártása vagy értékesítése

b., e törvény, illetve más jogszabályok alapján nem reklámozható termék

c., olyan gyógyszerkészítmény, illetve gyógyászati termék, eljárás, amely kizárólag orovis rendelvényre vehető igénybe.

31. § 

1., A termékmegjelenést tartalmazó műsorszámoknak meg kell felelniük az alábbi követelményeknek:

a., tartalmuk - és lineáris médiaszolgáltatás esetén annak műsorrendje - nem nem befolyásolható oly módon, hogy az hatással legyen a médiaszolgáltató felelősségére és szerkesztői függetlenségére

b., nem hívhatnak fel közvetelenül áru megvásárlására vagy bérlésére, illetve szolgáltatás igénybevételére

c., nem adhatnak a műsor tartalmából egyébként nem következő, indokolatlan hangsúlyt a megjelenített terméknek.

2., A nézőket egyértelműen tájékoztatni kell a termékmegjelenítés tényéről. A termékmegjelenítést tartalmazó műsorszám elején és végén, valamint a műsorszámot megszakító reklámokat követően a műsorszám folytatásakor a termékmegjelenítésre - optikai vagy akusztikus módon - fel kell hívni a figyelmet.

3., Az 1-2 bekezdésben foglalt kötelezettség nem terjed ki azon műsorszámokra, amelyeket nem maga a médiaszolgáltató vagy tulajdonsoának részesedése mellett működő más médiaszolgáltató vagy műsorkészítő vállalkozás készített vagy rendelt meg.

Politikai reklám, közérdekű közlemény és társadalmi célú reklám


32. §

4., Politikai reklám, közérdekű közlemény és társadalmi célú reklám közzétételekor a közzététel megrendelőjét egyértelműen meg kell nevezni.

5., A közérdekű közlemény közzétételéért a médiaszolgáltató ellenszolgáltatást nem kérhet.

6., A közszolgálati, a közösségi és a jelentős befolyásoló erjeű médiaszolgáltató köteles közzétenni a hivatásos katasztrófavédelmi szerv közérdekű közleményét, amennyiben az az emberi élet vagy vagyonbiztonságot veszélyeztető. (Ez a kötelezettség az események helyszíne szerinti helyi médiaszolgáltatás médiaszolgáltatóját is terheli.)

7., A közérdekű közlemény időtartama az egy percet nem haladhatja meg.

8., A médiaszolgáltató kérelmezheti a Médiatanácsnál egy közzétenni kívánt közlemény besorolását, igazgatási szolgáltatási díj ellenében.

9., Nem minősül burkolt kereskedelmi közleménynek valamely vállakozás társadalmi célú, közérdekű szerepvállalásáról történő tájékoztatás, azonban az ilyen beszámolókban kizárólag a vállakozás neve, logója és védjegye tüntethető fel, valamint - amennyiben a társadalmi szerepvállaláshoz szorosan kapcsolódik- terméke, szolgáltatás jeleníthető meg. Nem jelenhet meg a beszámolóban a vállalkozás jelszava, kereskedelmi közlemény részlete, és a tájékoztatás nem öszöntözhet kifejezetten a vállakozás termékének megvásárlására, vagy szolgáltatásának igénybevételére.

Reklám és televíziós vásárlás a lineáris médiszolgáltatásban
------------------------------------------------------------
33. §

1., A lineáris médiaszolgáltatásban a reklám és a televíziós vásárlás más médiatartalmaktól való megkülönböztetésének módja:

a., audiovizuális-ban-> optikai vagy akusztikus módon

b., audiovizuális médiaszolgáltatásban közzétett televíziós televíziós vásárlási műsorablak esetében optikai és akusztikus módon

(Televíziós vásárlási műsorablak: az a legalább tizenöt perc időtartamú televíziós vásárlási műsorszám, melyet nem televíziós vásárlásra szakosított műsorszolgáltatásban tesznek közzé.)

2., A lineáris médiaszolgáltatásban a műsorszám megszakításával közzétett reklám és televíziós vásárlás nem sértheti indokolatlan mértékben a műsorszám egységét, valamint a műsorszám szerzői jogi érdekét.

3., Nem lehet reklámmal vagy televíziós vásárlással megszakítani azt a lineáris médiaszolgáltatásban közzétett műsorszámot, amely:

a., politikai híreket tesz közzé vagy politikai tájékoztatást tartalmaz és időtartama nem haladja meg a 30 percet.

b., kiskorúakhoz (14 év alatti) szól, és időtartama nem haladja meg a 30 percet

c., nemzeti ünnepek hivatalos eseményeiről tudósít

d., vallási, illetve egyházi tartalmú, ide nem értve a filmalkotásokat

4., A lineáris médiaszolgáltatásban közzétett reklám, televíziós vásárlás, valamint a reklám és a televíziós vásárlás közzétételét akusztikus módon jelző figyelemfelhívás átlagos vagy a néző és hallgató által érzékelt hangereje nem lehet nagyobb, mint a környező műsorszámoké.

5., Virtuális reklám csak úgy tehető közzé, ha az érintett műsorszámot közvetlenül megelőzően, illetve közvetlenül a műsorszámot követően optikai vagy akusztikus módon felhívjuk a figyelmet.

6., Nem lehet virtuális vagy osztott képernyős reklámot közzétenni az olyan, lineáris audiovizuális médiaszolgáltatásban közzétett műsorszámban, amely:

a., politikai hír vagy tájékoztatás

b., 14 év alatti kiskorúakhoz szóló műsor

c., nemzeti ünnep hivatalos eseménye

d., vallási, egyházi tartalmú

e., dokumentumfilm, melynek időtartama nem haladja meg a 30 percet.

7., Az osztott képernyős reklámot a lineáris audiovizuális médiaszolgáltatásban a műsorszámtól vizuális megjelenítésében jól felismerhetően elkülönítve, legfeljebb a képernyő területének felén, a reklám jellegének a képernyőn való, jól látható feltüntetése mellett lehet közzétenni.

34. §

1., Lineáris médiaszolgáltatásban közzétett sport - és más olyan műsorszámban, amelyben természetes szünetek vannak, reklám - az osztott képernyős reklám és a virtuális reklám kivételével - kizárólag a részek között és a szünetekben tehető közzé.

2., A lineáris audiovizuális médiaszolgáltatásban közzétett, harminc percnél hosszabb filmalkotás és a hír- vagy politikai tájékoztató műsorszám reklámmal vagy televíziós vásárlással - a sorozat, valamint a dokumentumfilm kivételével - harminc perces időszakonként egyszer szakítható meg, beleértve a reklámok és a műsorelőzetesek időtartamát.

35. §

1., A lineáris médiaszolgáltatásban közzétett reklámok időtartama egyetlen, egész órától egész óráig tartó időszakon belül sem haladhatja meg a tizenkét percet, beleértve az osztott képernyős reklámot, a virtuális reklámot, a reklámtartalmú képújságot, és a más médiaszolgáltatás műsorszámainak népszerűsítését.

2., Az 1. bekezdésben foglalt időbeli korlátozás nem terjed ki:

a., a televíziós vásárlási műsorablakra
b., a politikai reklámra
c., a közérdekű közleményre
d., a társadalmi célú reklámra
e., a médiaszolgáltatás saját műsorszámáról vagy a médiaszolgáltató, illetve tulajdonosának befolyásoló részesedése mellett működő más médiaszolgáltatás műsorszámáról közzétett műsorelőzetesre.
f., 26. § (2.) bekezdés szerinti támogatói közleményekre.
g., a termékmegjelenítésre
h., a képernyőszövegre, ha helyi médiaszolgáltatásban teszik közzé
i., azon virtuális reklámra, amely olyan műsorszámban jelenik meg, amelyet nem maga a médiaszolgáltató vagy tulajdonosa készített vagy rendelt meg.
j., a kizárólag reklámot és televíziós vásárlást közzétevő médiaszolgáltatóra
k., kizárólag médiaszolgáltató vagy annak más médiaszolgáltatását reklámozó lineáris audiovizuális médiaszolgáltatásra
l., a médiaszolgáltatást magát, vagy a médiaszolgáltatásban közzétett műsorszámokat kiegészítő termékek reklámozását szolgáló közleményekre

3., A televíziós vásárlási műsorablak közzétételére fordított műsoridő nem haladhatja meg a naptári naponként számított három órát, ide nem értve az elsősorban televíziós vásárlást, illetve televíziós vásárlásokat közzétevő tematikus médiaszolgáltatás műsoridejét.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése