2013. március 12., kedd

SZSZK11 - VoIP


VoIP - Voice Over IP (hang az ip felett)
----------------------------------------

- Történelmi szinten az első "voip" technológia az ARPANET gondozásában jelent meg. -> Network Voice Protocol (1973)

- IP alapú telefonálásról beszélünk, ami minden olyan hálózatban működik, amelyen a kommunikáció IP alapon történik.
--> Minden olyan hálózatban használható infrastruktúrűlis módosítás nélkül, ahol ki van építve pl ethernet kapcsolat. -> nem kell külön hálózatot építeni.

- A probléma az, hogy a voip nem garantálja önmagában a csomagok megérkezését, hiszen az ip csomagokra ültetve továbbítódik, ezért szükség van egy technológia minősítésre -> QoS-re (Quality of Service)

-> Nagyon fontos a sávszélesség !!! fel és letöltés !!! egyaránt. (Megjegyzés: ADSL hátrányban van)

- Problémás még a tűzfalon való átjutása és a NAT-on keresztüli kézbesítése.

- Előnyök:

- Bármilyen internet kapcsolaton keresztül tud működni, ha megfelelő a sávszélesség.
- Nem kell helyhez kötötten telefonálnunk, mint az átlagos telefonos előfizetéseknél.
- Komoly előnye, hogy olyan mobil eszközön, ahol létezik ún. "WIFI- VOIP" szolgáltatás, ami gyakorlatilag GSM protokollok segítségével kommunikál, ott bármilyen WIFI hálózatra csatlakozva lehet telefonálni. (pl. reptér, étterem)

- Protokollok:

- H.323 és a SIP (Session Initation Port) -> általában ezeken kersztül zajlik a kommunikáció egy átlagos voip hálózatban.

- SCCP -> Skinny Client Control Protocol (Cisco saját protokollja)

- CoreNet IP - Siemens

- Skype - saját titkos p2p protokollja van

- VoIP-ot lehet pusztán hardwares eszközökkel megvalósítani, de lehetséges szoftveres módon is használni (lásd. skype)

- Lézetnek komoly infrastruktúrális megoldások, amelyek segítségével komplett call center-eket lehet kiszolgálni. Ezekben általában a következő szolgáltatások találhatóak meg:

- Konferencia hívás
- Telefonos menü
- Hívások rögzítése
- Beépülő modulok -> Outlook -> Virtuális névjegyek hívása
- Állomások kapcsolása, átvétele
- Beépített WIFI-VOIP továbbítási lehetőség -> pl., ha elmegyek az asztalomtól és a mobilom is képes a wifi-voipra, akkor minden voip-on érkező hívás átirányítódik a mobilomra.

--> VoIP fejlődése hozzájárult a CRM rendszerek fejlődéséhez és elterjedéséhez. Ennek oka a kisebb bekerülési- és üzemeltetési költség. -> A viop olcsóbb, mint a vezetékes telefonos hálózat üzemeltetése és használata.

(Megjegyzés: CRM - Customer Relationship Management - ügyfél kapcsolat kezelés) 

- A VoIP hívása Magyarországon
------------------------------

M.o-on a voip szolgáltatók körzete a 21-es körzet, tehát a 0621... -el kezdődő telefonszámok voip szolgáltatók számai.

- A Voip tarifák átlagosan 2-4 Ft/perc alapon mennek. Minden mobilszolgáltatót egységes 27-29 Ft-os alapon lehet hívni.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése