2013. március 12., kedd
SZSZK11 - VoIP
VoIP - Voice Over IP (hang az ip felett)
----------------------------------------
- Történelmi szinten az első "voip" technológia az ARPANET gondozásában jelent meg. -> Network Voice Protocol (1973)
- IP alapú telefonálásról beszélünk, ami minden olyan hálózatban működik, amelyen a kommunikáció IP alapon történik.
--> Minden olyan hálózatban használható infrastruktúrűlis módosítás nélkül, ahol ki van építve pl ethernet kapcsolat. -> nem kell külön hálózatot építeni.
- A probléma az, hogy a voip nem garantálja önmagában a csomagok megérkezését, hiszen az ip csomagokra ültetve továbbítódik, ezért szükség van egy technológia minősítésre -> QoS-re (Quality of Service)
-> Nagyon fontos a sávszélesség !!! fel és letöltés !!! egyaránt. (Megjegyzés: ADSL hátrányban van)
- Problémás még a tűzfalon való átjutása és a NAT-on keresztüli kézbesítése.
- Előnyök:
- Bármilyen internet kapcsolaton keresztül tud működni, ha megfelelő a sávszélesség.
- Nem kell helyhez kötötten telefonálnunk, mint az átlagos telefonos előfizetéseknél.
- Komoly előnye, hogy olyan mobil eszközön, ahol létezik ún. "WIFI- VOIP" szolgáltatás, ami gyakorlatilag GSM protokollok segítségével kommunikál, ott bármilyen WIFI hálózatra csatlakozva lehet telefonálni. (pl. reptér, étterem)
- Protokollok:
- H.323 és a SIP (Session Initation Port) -> általában ezeken kersztül zajlik a kommunikáció egy átlagos voip hálózatban.
- SCCP -> Skinny Client Control Protocol (Cisco saját protokollja)
- CoreNet IP - Siemens
- Skype - saját titkos p2p protokollja van
- VoIP-ot lehet pusztán hardwares eszközökkel megvalósítani, de lehetséges szoftveres módon is használni (lásd. skype)
- Lézetnek komoly infrastruktúrális megoldások, amelyek segítségével komplett call center-eket lehet kiszolgálni. Ezekben általában a következő szolgáltatások találhatóak meg:
- Konferencia hívás
- Telefonos menü
- Hívások rögzítése
- Beépülő modulok -> Outlook -> Virtuális névjegyek hívása
- Állomások kapcsolása, átvétele
- Beépített WIFI-VOIP továbbítási lehetőség -> pl., ha elmegyek az asztalomtól és a mobilom is képes a wifi-voipra, akkor minden voip-on érkező hívás átirányítódik a mobilomra.
--> VoIP fejlődése hozzájárult a CRM rendszerek fejlődéséhez és elterjedéséhez. Ennek oka a kisebb bekerülési- és üzemeltetési költség. -> A viop olcsóbb, mint a vezetékes telefonos hálózat üzemeltetése és használata.
(Megjegyzés: CRM - Customer Relationship Management - ügyfél kapcsolat kezelés)
- A VoIP hívása Magyarországon
------------------------------
M.o-on a voip szolgáltatók körzete a 21-es körzet, tehát a 0621... -el kezdődő telefonszámok voip szolgáltatók számai.
- A Voip tarifák átlagosan 2-4 Ft/perc alapon mennek. Minden mobilszolgáltatót egységes 27-29 Ft-os alapon lehet hívni.
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése