Kommunikáció gazdaságtana
-------------------------
Adatok:
A médiaipar legfőbb húzóereje az emberek szabadideje.
Kb. 250 perc/nap TV nézés Magyarországon
A TV két iparágat veszélyeztet: rádió, újság
A TV-t pedig az Internet veszélyezteti. ( Akinek szélessávú Internete van, az kb 1,5 órával nézz kevesebbet TV-t.
Nemzetközi és a haza médiafogyazstást nagyban befolyásolja az is, hogy átlagosan magyarországon 42 órát dolgoznak az emberek hetente, amíg Euróbában átlagosan 38 órát, és Angliában például átlagosan 36 órát.
A médiatermékek kettős piacon vannak jelen:
1., nagyközönség piaca
2., hirdetők piaca
==> Ki mit keres a médiatermékekben?
1., a kreatív tartalmat
2., azt, hogy a hirdetése eljusson a célközönséghez
Tényezők, melyek minden médiatermékre jellemzők, a médiatermékek általános jellemzői:
- minden darabja újdonság -> mindíg újat írnak, újat gyártanak
- az első példány előállítása nagyon drága
- döntő többségben gyorsan "romlandó" - az aktualitás fontosabb az emberek számára, mint a taratalom (főleg napilapokról van szó, magazinoknál nem annyira jellemző)
- újrafeldolgozható -> visszatérő sztárok illetve történetek
- médiaágazatok összefonódnak -> pl., képregény -> film-> sorozat -> számítógépes játék
Az információs társadalom fejlődésével párhuzamosan fjlődik a médiafogyasztás igénye. -> Az újság elterjedéséhez 150 évre volt szükség, A magazinokhoz 110 év, a rádiónak 30 év, a TV-nek 15 év, az Internetnek 10 év
A médiafogyasztási szokások jellegzetességei:
1., Hol fogyasztják a médiát?
- TV - otthon
- Internet és újság - otthon
- rádió - nyilvános helyen, munkahely, autó
2., életkor, nem iskolázottság
Internet: 14-25 év között a legintenzívebb, de ez tolódik felfelé
TV: 60 év feletti korosztály a domináns
újság: statisztika azt mutatja, hogy aki 18-20 évesen nem olvas újságotz, az később már nem is fog
rádió: korosztály független, 30 évig főleg zene, 50 felett inkáb hírek
3., Társadalmi státusz
- Nem igazán befolyásolja a médiafogyasztást.
- Bulvárlapoknál inkább árérzékenyek vagyunk.
- Fogyasztásban túlkvalifikáljuk magunkat.
Az írott média
--------------
A lapok piaca
Lap: minden olyan sajtótermék, amit az újságosnál megtalálunk.
- Az újság csak egy szegmense a lapok piacának.
A lapok 3 nagy csoportja:
1., újságok
2., magazinok
3., folyóiratok
- Újság (napilap): rendszeresen, naponta vagy hetente megjelenő sajtótermék. Tartalmát tekintve vannak benne hírek (aktuális), tudósítások, fotók. Általában rosszabb minőségű papírra nyomtatják őket.
- Magazin: hetente, kéthetente, havonta, adott célközönségnek megjelenő, igényes kivitelezésű sajtótermék. Ezeknél dominál a képi információ. (Kiskegyed, Nők lapja, Story)
- Folyóirat: havonta, negyedévente megjelenő, szakmai, művészeti, tudományos információkat tartalmazó médium. Szakhoz, szakmához köthető.
-------------------------
Adatok:
A médiaipar legfőbb húzóereje az emberek szabadideje.
Kb. 250 perc/nap TV nézés Magyarországon
A TV két iparágat veszélyeztet: rádió, újság
A TV-t pedig az Internet veszélyezteti. ( Akinek szélessávú Internete van, az kb 1,5 órával nézz kevesebbet TV-t.
Nemzetközi és a haza médiafogyazstást nagyban befolyásolja az is, hogy átlagosan magyarországon 42 órát dolgoznak az emberek hetente, amíg Euróbában átlagosan 38 órát, és Angliában például átlagosan 36 órát.
A médiatermékek kettős piacon vannak jelen:
1., nagyközönség piaca
2., hirdetők piaca
==> Ki mit keres a médiatermékekben?
1., a kreatív tartalmat
2., azt, hogy a hirdetése eljusson a célközönséghez
Tényezők, melyek minden médiatermékre jellemzők, a médiatermékek általános jellemzői:
- minden darabja újdonság -> mindíg újat írnak, újat gyártanak
- az első példány előállítása nagyon drága
- döntő többségben gyorsan "romlandó" - az aktualitás fontosabb az emberek számára, mint a taratalom (főleg napilapokról van szó, magazinoknál nem annyira jellemző)
- újrafeldolgozható -> visszatérő sztárok illetve történetek
- médiaágazatok összefonódnak -> pl., képregény -> film-> sorozat -> számítógépes játék
Az információs társadalom fejlődésével párhuzamosan fjlődik a médiafogyasztás igénye. -> Az újság elterjedéséhez 150 évre volt szükség, A magazinokhoz 110 év, a rádiónak 30 év, a TV-nek 15 év, az Internetnek 10 év
A médiafogyasztási szokások jellegzetességei:
1., Hol fogyasztják a médiát?
- TV - otthon
- Internet és újság - otthon
- rádió - nyilvános helyen, munkahely, autó
2., életkor, nem iskolázottság
Internet: 14-25 év között a legintenzívebb, de ez tolódik felfelé
TV: 60 év feletti korosztály a domináns
újság: statisztika azt mutatja, hogy aki 18-20 évesen nem olvas újságotz, az később már nem is fog
rádió: korosztály független, 30 évig főleg zene, 50 felett inkáb hírek
3., Társadalmi státusz
- Nem igazán befolyásolja a médiafogyasztást.
- Bulvárlapoknál inkább árérzékenyek vagyunk.
- Fogyasztásban túlkvalifikáljuk magunkat.
Az írott média
--------------
A lapok piaca
Lap: minden olyan sajtótermék, amit az újságosnál megtalálunk.
- Az újság csak egy szegmense a lapok piacának.
A lapok 3 nagy csoportja:
1., újságok
2., magazinok
3., folyóiratok
- Újság (napilap): rendszeresen, naponta vagy hetente megjelenő sajtótermék. Tartalmát tekintve vannak benne hírek (aktuális), tudósítások, fotók. Általában rosszabb minőségű papírra nyomtatják őket.
- Magazin: hetente, kéthetente, havonta, adott célközönségnek megjelenő, igényes kivitelezésű sajtótermék. Ezeknél dominál a képi információ. (Kiskegyed, Nők lapja, Story)
- Folyóirat: havonta, negyedévente megjelenő, szakmai, művészeti, tudományos információkat tartalmazó médium. Szakhoz, szakmához köthető.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése