2012. november 9., péntek

Médiaismeret - MT11


A közterületi média, közterületi reklám
---------------------------------------

- Közterület: város, utca, parkok, magánházak udvara(tűzfala), közlekedési eszközökön közzétett felületek, stb.

- Közterületi médiaszolgáltatók: ők állnak a közterület tulajdonosa és a hirdetők között, általában ők értékesítik a hirdetési helyeket.

- Példa: ha olyan helyen szeretnénk elhelyezni közetürületi reklámot, amelyen nincs kialakítva ennek lehetősége, akkor a közetület tulajdonosát, illetge fenntartóját kell megkeresni.

---> engedély és fizetési megállapodáson kívül azért kell megkereseni az illetékes tulajdonost (pl. önkormányzat), mert a közterületi megjelenés hatással lesz az adott közterület látképére.

A köztéri reklámozás sajátosságai
---------------------------------

Egy üzenet közterüéeten való közzétételével az utcán közlekedőket érjük el. -> Ez széles publicitást biztosít. Az ilyen hirdetési formát nem elhet ellapozni, elkapcsolni---> Nézni kell! 

Megjegyzés: A mai marketing nyomás következtében az emberekben kialakult egy úgyn. reklámkerülés, ami egy tudatos "nem oda figyelés". Ebből az állapotból, csak akkor lehet kizökkenteni egy embet, ha nem szokványos hirdetést teszünk közzé.

-> ez nehéz feladat, hiszen fontos, hogy a hirdetés ne rombolja az utcai összképet.

Közterületi reklámeszközök
--------------------------

1., Óriásplakát, billboard

- 88-89-ben terjedt el hazánkban
- sokféle megjelenésű lehet
- Megtalálható tűzfalakon, családi házak kertjében, utak mentén, stb.

Szabványos méretek: EURO méret: 5,04x2,38m, AVENIR méret: 4x3m, 8x3m, 4x9m

2., Citylight

- A felszíni utasvárok esővédő oldalán elhelyezkedő plexiüveg mögötti reklámhordozó. Rendszerint 2 oldalú, Szabványos méret: 1,17x1,71m

- Létezik belőle Roll-up változat, amelyben a plakátokat motor váltja.

3., Cityposter (hirdetőoszlop)

- Legklasszikusabb köztéri hirdetési módszer. Papírhordózóra nyomják, és általában hirdetőoszlopra ragasztják. A henger felülete: 4,68x6,84m

4., Járműreklám

- Járműveken, tömegközlekedési eszközök oldalán, vagy belsejében elhelyezett hirdetési forma. Multireklám Szövetkezet vezette be, aki a mai napig a BKV legnagyobb partnere. (80-as években lett bevezetve és magyar találmány)

- De tartozik a metróaluljárókban elhelyezett hirdetések, a mozgólépcsőn elhelyezett hirdetések is.

5., Fényreklám

- Épületek tetején elhelyezett éjszakai világító, nagy méretű hirdetés. Elődje a neonreklámok.

6., Épületreklám, tűzfalfestés

- Ezek leginkább márkaimidzs-reklámok, melyeket rendszerint hosszútávra helyznek ki. Alkotói alpinista képző-és iparművészek.

7., Ambiente és egyéb megoldások

- Ide tartozik a padlómatrica, bevásárló kocsik, kerékpár


8., Mozgó reklámok

- Alternatív hirdeési módszer, pl.: repülő után húzott hirdetési felület, autók tetején tálálható hirdetési felület, szendvicsember, stb.

9., Falragaszok

- Hozzátartoznak az utcaképhez, ide tartoznak az otthoni gyártású, letéphető címkés megoldások, valamint a grafitik. Manapság már ritka, de látható még webcím a járdára festve.


Megjegyzés: a régebbi hirdetési lehetőségek között első helyen szerepeltek a közterületi reklámok. Egy reklámplakát ára annyira magas volt, hogy azt csak a nagyobb cégek és szervezetek engedhették meg maguknak. -> ok:

- Nem volt elterjedve a TV.
- Nem volt fejlett a nyomdatechnika, sem a grafikia technika--> Sok esetben kézzel készült plakátokat használtak

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése