2012. november 21., szerda

Minőségirányítás - MT11


A TQM filozófia alapelvei
-------------------------

1., Bevezethetőség

- Ajánlott a TQM-et egy ISO 9001 szerinti minőségirányítási rendszeren belül bevezetni.

2., Fenntarthatóság

- A TQM bevezetéséhez vezetői rátermettségre és elkötelezettségre, széles körű képzési programra, valamint olyan technikákkal és eszközökkel való megismerkedésre van szükség, mint a statisztikai folyamatirányítás, a minőségbiztosítás és a teljeskörű minőségellenőrzés. (Megjegyzés: Általában a TQM egyik legnagyobb problémája az operatív vezetők és a dolgozók elkötelezettségének fenntartása.)

3., Teljesség

- Egy minőségirányítási támogatása nélkül a TQM inkább filozófia, mint teljes technika. Ebben az esetben hiányozni fog azokat a számszerűsíthető adatokat előállító mechanizmus, amelyek alapján a szükséges intézkedéseket meg lehet tenni.

4., Igazolhatóság

- Auditálási képességre van szükség ahhoz, hogy megfelelően igazolni lehessen, a TQM eléri-e a kitűzött célokat, amelyek többnyire jelentős hatással vannak a szervezetre.

5., Kapcsolat az ISO 9000 szabvánnyal

- Az ISO 9001 az ajánlott alap a TQM céljainak és célkitűzéseinek megvalósításához.


A TQM modell három alapvető elvre épül:

1., Középpontban a vevő:

- Ez azt jelenti, hogy mindenkinek van vevője a folyamatban, és mindenkinek a vevője igényeit kell kielégíteni a teljes folyamatban, ha a folyamatok eredményeképpen a vállalt meg akar felelni a végső vevők elvárásainak. --> !!! minden "vevő" a folyamatban a következő részfolyamatot jelenti !!!

2., Folyamatok javítása:

- A folyamatos javítás koncepciója szerint minden folyamat részfolyamatok összessége, és a részfolyamatok folyamatos felülvizsgálata és javítása csökkentheti a végtermék kivánatostól való eltérését.

3., Teljes elkötelezettség:

- A vezetőktől kiindulva az alkalmazottakon keresztül, végsősoron a beszállítókig ívelő folyamat.

A modell kiegészítése, néhány alapvető kiegészítő elemmel:

- Menedzserek vezető szerepe
- Oktatás és képzés fontossága
- Kommunikáció a szervezet szintjei között
- Jutalmazás és elismerés
- Folyamatok folyamatos mérése és ellenőrzése


A Teljes Minőségmenedzsment 11 módszere
---------------------------------------

1., A vevő teljes megelégedettségének elérése

- Ez történhet a vevő által kimondatlan igény, kinyilvánított igény kielégítésével vagy meghaladásával.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése