2012. november 14., szerda

Minőségirányítás - MT11


A TQM fogalma és alapelvei
--------------------------
- Új irányzat a minőségfejlesztés terén (ISO-hoz képest)
- A teljeskörű minőség menedzsment  egy olyan szervezeti megoldás, mely folyamatosan fejleszti a teljesítményt minden tevékenységi szinten, a szervezet minden funkcionális területén, felhasználva minden rendelkezésre álló emberi és tőkeerőforrást. 

- A minőség menedzsment kombinálja az alapvető menedzsment technikákat a meglévő fejlesztési lehetőségekkel, speciális technikai megoldásokkal aö összes folyamat folytonos fejlesztésére koncentrálva. 

- A műveletek csak a legmagasabb szintű megoldással felelnek meg. (pl.: 100%-nál kisebb hatékonyság sok területen pl. balesetekhez vezethet.)

- A minőség menedzsment tehát egyrészt egy filozófia, másrészt irányító elvek összessége, melyek képviselik a folyamatos szervezet fejelsztés alapját a szervezet minden folyamatában, és megmutatják azokat a szinteket, melyekkel a jelenben és a jövőben meg tudunk felelni a fogyasztói elvárásoknak.

Összefoglalva a minőség menedzsment:

- szisztematikusan és folytonosan fejleszteni a termék, a szolgáltatás és élet minőséget, felhasználva minden rendelkezésre álló emberi- és tőkeerőforrást

- egy probléma megoldó és folyamat fejlesztó módszer a szervezet minden részében használva azt

- egy eszközrendszer, mellyel gazdaságosan lehet létrehozni árukat vagy szolgáltatásokat, melyek kielégítik a vásárlók igényeit

A teljeskörű minőségmenedzsment modelljében a környezeti hatások és a fogyasztó között a szervezet áll. A környezeti változók a szervezet inputjai, melyet a teljes körű minőség ellenőrzés platformján álló vállalat minden folyamatában a minőség szabályozást és a belső erőforrásait használva úgy alakít át termékké, illetve szolgáltatássá, hogy a folyamat végeredménye a vevő minél magasabb szintű elégedettsége legyen.

A TQM a szervezet olyan irányítási koncepciójaként funkcionál, amelynek középpontjában a minőség áll, és amely a vállalat összes tagjának aktív részvételén alapul, és azt célozza meg, hogy hosszútávon sikerrel nyerje el a vevő megelégedettségét, és hasznára szolgáljon a szervezet összes tagjának és a társadalomnak.

A TQM alapjellemzőinek összefoglalása:

Meghatározás:

- A TQM a minőség elérésének mindenre kiterjedő megközelítése, amely a szervezet teljes működését átfogja. A cél a veszteség minimálisra csökkentése a feladatok elsőre történő elvégzésével. A hangsúly a folyamatos javuláson és innováción van.

Hasznok:

- A TQM hasznna: csökkenő költségek és selejt miatti rezsi, segíti a versenyszférában való túlélést, jobb kommunikáció, növekvő felelősségérzet a dolgozók között.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése