2012. szeptember 19., szerda

MT11- Minőségirányítás

Minőségirányítás
----------------

- Vállalati működéseket és ügyviteleket olyan rendszerbe foglalunk, ami a lehető legjobb a fogyasztók számára, és ha ezt sikerült elérnünk, akkor egy tanúsítvány segítégével közzétesszük.

- Tevékenység függetlenül tanúsít.

Pozitívumai:

- Prestige (partner cégeknek információ, pl.: beszállítók, értékesítési partnerek, stb.)

- Sok esetben európai illetve hazai pályázatokra is csak olyan vállaltok pályázhatnak, amelyek minősítve vannak.

- A minősítéshez szükséges kritériumok betartása hosszútávon egyértelműen elégedett fogyasztókat fog eredményezni.

- Vállalat vezetősége felé egyfajta riportolás zajlik, aminek megfelelő feldolgozásával döntés elkőszítés jön létre.

ISO 9000 szabványsorozat
------------------------

ISO - (International Organization for Standardisation) - Nemzetközi Szabványügyi Hivatal

- 1987-ben jött létre, ebben az évben jöttek létre még a 9000-es családba tartozó ISO 9001, ISO 9002, ISO 9003 és ISO 9004 sorozatok. Ezek módosítva lettek 1994-ben majd 2000-ben átalakításon estek át. -->ISO 9001 maradt, ennek az utolsó módosítása 2008-as.

ISO 9000:2005
MSZ EN 9000:2005 - > Magyarázó szabvány, ami a követelményeket magyarázza és érthetővé teszi.

ISO 9001:2008
MSZ EN ISO 9001:2009 -> Követelmény szabvány -> meghatározza, hogy a minősíteni kívánt vállalat milyen pontos követelményeknek kell megfeleljen ahhoz, hogy megkapja a tanúsítványt.

ISO 9004:2000 -> Fejlesztő szabvány -> Útmutató a teljesítés és a fejlődés tökéletesítéséhez.


ISO 9001:2008 minőségirányítási rendszerszabvány
------------------------------------------------

- Célja:  olyan szervezeti rendszer teljesítmény biztosítása, amely időről időre képes a vevők minőséggel kapcsolatos követelményeit kielégítő termékeket és szolgáltatásokat nyújtani. (függetlenül a terméktől, illetve szolgáltatástól.) NEM terméket minősít, hanem szervezetet.

- A minőségirányítás 8 alapelve:

1., Vevőközpontú szervezet (Ettől függ a cég jövője.)
2., Vezetési kultúra (erőforrások biztosítása, célok meghatározása, és annak biztosítása, hogy a munkavállalók meg tudják valósítani a célokat.)
3., Munkatársak bevonása (Mindenki fontos, és érezze annak is magát, tudja és ismerje a vállalat céljait, mert csak így tudja hozzásegíteni a céget a célok elérésében.)
4., Folyamatszemléletű megközelítés -> rendszerszemléletet igényel, hiszen a vállalat ügyvitelét részenként kell vizsgálni és elemezni.
5., Rendszerszemléletű irányítás -> A folyamatok kölcsönhatásait kell tudni értelmezni.
6., Folyamatos fejlesztés
7., Tények alapján történő döntéshozatal
8., Kölcsönösen előnyös szállítói kapcsolatok -> itt dokumentálva kell legyen minden olyan pozitívum, ami miatt a meglévő szállítói kapcsolatainkat használjuk, bármikor, bárhova, gyorsan, megbízhatóan, stb.

==> Ha egy cég a fenti alapelveket alkalmazza, akkor megfelel a minősítésnek, és ezáltal olyan termékeket, illetve szolgáltatásokat állít elő, amelyek:

    - megfelelnek a vevők elvárásainak és igényeiknek
    - megfelelnek a vonatkozó jogszabályoknak is.

---> Aki jól alkalmazza a szabványt az a következő előnyökhöz jut:

    - piaci verseny előny
    - tényszerű vezetői információk
    - szabályozottabb termelés
    - hatékonyabb irányítás és munkavégzés
    - hatékonyabb, szervezettebb belső működés
    - csökkenő üzemeltetési költségek
    - minőségösztönző hatás a beszállítói körre
    - kialakul a folyamatos fejlődés igénye



Szabványjelölések magyarázata:

MSZ EN 10025:2005 -> MSZ -nemzeti jel, EN - európai jel, 10025 megkülönböztető szabványszám, :2005 kibocsátás éve

ISO -> nemzetközi szabvány

MSZ -> Magyar Szabványügyi Testület

IEC -> International Electrotechnical Commission) !! Elektrotechnika területén nincs ISO, hanem IEC

Megjegyzés: MSZ EN -> honosított európai szabvány
MSZ EN ISO -> honosított nemzetközi szabvány, ami Európában is elfogadott.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése