MSZ EN ISO 9001:2009 követelmények
----------------------------------
Általános követelmények:
A szervezetnek
1., meg kell határozni a minőségirányítási rendszerhez szükséges
folyamatokat és alkalmazásukat az egész szervezetben
2., meg kell határoznia ezeknek a sorreendjét és kölcsönhatásait
3., meg kell határoznia azokat a kritériumokat és módszereket,
amelyek szükségesek ezen folyamatok eredményes működtetéséhez és
szabályozásainak biztosításához.
4., gondoskodnia kell arról, hogy fentiek betartásához az
információk rendelkezésre álljanak
5., figyelemmel kell kísérnie, ahol alkalmazható, ott mérnie és
elemeznie kell ezeket a folyamatokat
6., végre kell hajtania azokat az intézkedéseket, amelyek a
tervezett eredmények eléréséhez és ezen folyamatok folyamatos
fejelsztéséhez szükségesek.
A dokumentálás követelményei
----------------------------
Általános előírás
A minőségirányítási rendszer dokumentációjának tartalmaznia kell:
a., dokumentált nyilatkozat a minőségpolitikáról és a
minőségcélokról
b., minőségirányítási kézikönyvet
c., a nemzetközi szabványban megkövetelt dokumentált eljárásokat és
feljegyzéseket
d., a szervezet által meghatározott dokumentumokat
Minőségirányítási kézikönyv
---------------------------
tartalmaznia kell:
a., a minőségirányítási rendszer alkamazási területét
b., a minőségirányítási rendszerben kialakított dokumentált
eljárásokat vagy az azokra való hivatkozást
c., a minőségirányítási rendszer folyamatai közötti kölcsönhatások
leírását.
A dokumentumok kezelése
-----------------------
- Dokumentált eljárást kell kialakítani, amely meghatározza a
szükséges szabályozást a következőkre:
a., a dokumentumok megfelelőség szempontjából történt jóváhagyása a
kiadás előtt.
b., a doksik átvizsgálása, szükség esetén naprakésszé tétele és
simételt jóváhagyása
c., gondoskodni arról, hogy a dokumentumok változásai és aktuális
kiadási állapotuk azonosított legyen
d., gondoskodni arról, hogy a dokumentumok olvashatók és könnyen
azonosíthatók maradjanak
e., gondoskodni arról, hogy az alkalmazható doksik megfelelő
változatai rendelkezésre álljanak a felhasználási helyeken.
Feljegyzések kezelése
---------------------
A minőségirányítási rendszer megfelelő működéséhez fontos a
feljegyzések iktatása, felügyelet alatt tartása, és
visszakereshetősége.
A vezetőség felelősségi köre
----------------------------
- A vezetőség elkötelezettsége->
A felsővezetésnek bizonyítani kell elkötelezettségét a
minőségirányítási rendszer létrehozására, bevezetésére és
folyamatos fejlesztésére, azzal, hogy:
a., a vevői, valamint a jogszabályi és az egyéb szabályozó
követelmények teljesítésének fontosságát közzéteszi a szervezeten
belül
b., meghatározza a minőségpolitikát
c., gondoskodik a minőségcélok meghatározásáról
d., vezetőségi átvizsgálásokat végez
e., gondoskodik az erőforrásokról
Vevőközpontúság
---------------
- A felső vezetésnek gondoskodnia kell arról, hogy a vevői
követelményeket meghatározzák és teljesítsék a vevői megelégedetség
növelése céljából.
Minőségpolitika
---------------
- A felsővezetőségnek gondoskodnia kell arról, hogy a
minőségpolitika:
a., megfeleljen a szervezet céljainak
b., tartalmazza a követelmények teljesítése és a minőségirányítási
rendszer eredményességének folyamatos fejesztése iránti
elkötelezettségét
c., keretet kell adjon a minőségcélok kitűzéséhez és
átvizsgálásához
d., a szervezeten belül közzé legyen téve és megértsék
e., átvizsgálása megtörténjen a folyamatos alkalmasság érdekében.
Tervezés
--------
Minőségcélok
------------
A felsővezetőségnek gondoskodnia kell arról, hogy minőségcélokat
tűzzenek ki a szervezet érintett funkcióihoz és szintjeihez. A
minőségcéloknak mérhetőnek kell lenniük és összhangban kell lenniük
a minőségpolitikával.
Felelősségi kör, hatáskör és kommunikáció
-----------------------------------------
A felsővezetőségnek gondoskodnia kell arról, hogy a felelősségi
kötöket és hatásköröket meghatározzák és közzétegyék a szervezeten
belül.
Belső kommunikáció
------------------
A felsővezetőségnek gondoskodnia kell a megfelelő kommunikációs
folyamatok létrehozásáról a szervezeten belül, és arról, hogy a
kommunikáció megvalósuljon a minőségirányítási rendszer
eredményessége tekintetében.
Vezetőségi átvizsgálás (a vezetők vizsgálják a szervezetet)
-----------------------------------------------------------
A felsővezetőségnek tervezett időszakonként át kell vizsgálnia a szervezet minőségirányítási rendszerét, hogy biztosítsa annak folyamatos alkalmasságát. Az átvizsgálás kiterjed a minőségpolitikára, a minőségcélkora, fejlesztési lehetőségekre.
(Megjegyzés: az átvizsgálás feljegyzéseit meg kell őrizni.)
Átvizsgálásnak két oldala van: bemeneti (ahol értékeket mérünk és vizsgálunk), kimeneti (ahol a mért értékeket értelmezzük és következtetéseket vonunk le, amikből döntések születnek majd)
- Az átvizsgálás bemenő adatai:
a., az auditok eredménye
b., vevői visszajelzések
c., információk a folyamatok működéséről
d., információk a megelőző és helyesbítő tevékenységek helyzetéről
e., info. a korábbi vezetőségi átvizsgálásokat követő intézkedésekről
f., fejlesztésre vonatkozó javaslatok
- Az átvizsgálás kimenő adatai, döntések és intézkedése a következőkkel kapcsolatban:
a., kell-e a minőségirányítási rendszert fejleszteni
b., kell-e a terméket fejleszteni (vásárlói visszajelzések)
c., kell-e plusz erőforrásokkal támogatni
----------------------------------
Általános követelmények:
A szervezetnek
1., meg kell határozni a minőségirányítási rendszerhez szükséges
folyamatokat és alkalmazásukat az egész szervezetben
2., meg kell határoznia ezeknek a sorreendjét és kölcsönhatásait
3., meg kell határoznia azokat a kritériumokat és módszereket,
amelyek szükségesek ezen folyamatok eredményes működtetéséhez és
szabályozásainak biztosításához.
4., gondoskodnia kell arról, hogy fentiek betartásához az
információk rendelkezésre álljanak
5., figyelemmel kell kísérnie, ahol alkalmazható, ott mérnie és
elemeznie kell ezeket a folyamatokat
6., végre kell hajtania azokat az intézkedéseket, amelyek a
tervezett eredmények eléréséhez és ezen folyamatok folyamatos
fejelsztéséhez szükségesek.
A dokumentálás követelményei
----------------------------
Általános előírás
A minőségirányítási rendszer dokumentációjának tartalmaznia kell:
a., dokumentált nyilatkozat a minőségpolitikáról és a
minőségcélokról
b., minőségirányítási kézikönyvet
c., a nemzetközi szabványban megkövetelt dokumentált eljárásokat és
feljegyzéseket
d., a szervezet által meghatározott dokumentumokat
Minőségirányítási kézikönyv
---------------------------
tartalmaznia kell:
a., a minőségirányítási rendszer alkamazási területét
b., a minőségirányítási rendszerben kialakított dokumentált
eljárásokat vagy az azokra való hivatkozást
c., a minőségirányítási rendszer folyamatai közötti kölcsönhatások
leírását.
A dokumentumok kezelése
-----------------------
- Dokumentált eljárást kell kialakítani, amely meghatározza a
szükséges szabályozást a következőkre:
a., a dokumentumok megfelelőség szempontjából történt jóváhagyása a
kiadás előtt.
b., a doksik átvizsgálása, szükség esetén naprakésszé tétele és
simételt jóváhagyása
c., gondoskodni arról, hogy a dokumentumok változásai és aktuális
kiadási állapotuk azonosított legyen
d., gondoskodni arról, hogy a dokumentumok olvashatók és könnyen
azonosíthatók maradjanak
e., gondoskodni arról, hogy az alkalmazható doksik megfelelő
változatai rendelkezésre álljanak a felhasználási helyeken.
Feljegyzések kezelése
---------------------
A minőségirányítási rendszer megfelelő működéséhez fontos a
feljegyzések iktatása, felügyelet alatt tartása, és
visszakereshetősége.
A vezetőség felelősségi köre
----------------------------
- A vezetőség elkötelezettsége->
A felsővezetésnek bizonyítani kell elkötelezettségét a
minőségirányítási rendszer létrehozására, bevezetésére és
folyamatos fejlesztésére, azzal, hogy:
a., a vevői, valamint a jogszabályi és az egyéb szabályozó
követelmények teljesítésének fontosságát közzéteszi a szervezeten
belül
b., meghatározza a minőségpolitikát
c., gondoskodik a minőségcélok meghatározásáról
d., vezetőségi átvizsgálásokat végez
e., gondoskodik az erőforrásokról
Vevőközpontúság
---------------
- A felső vezetésnek gondoskodnia kell arról, hogy a vevői
követelményeket meghatározzák és teljesítsék a vevői megelégedetség
növelése céljából.
Minőségpolitika
---------------
- A felsővezetőségnek gondoskodnia kell arról, hogy a
minőségpolitika:
a., megfeleljen a szervezet céljainak
b., tartalmazza a követelmények teljesítése és a minőségirányítási
rendszer eredményességének folyamatos fejesztése iránti
elkötelezettségét
c., keretet kell adjon a minőségcélok kitűzéséhez és
átvizsgálásához
d., a szervezeten belül közzé legyen téve és megértsék
e., átvizsgálása megtörténjen a folyamatos alkalmasság érdekében.
Tervezés
--------
Minőségcélok
------------
A felsővezetőségnek gondoskodnia kell arról, hogy minőségcélokat
tűzzenek ki a szervezet érintett funkcióihoz és szintjeihez. A
minőségcéloknak mérhetőnek kell lenniük és összhangban kell lenniük
a minőségpolitikával.
Felelősségi kör, hatáskör és kommunikáció
-----------------------------------------
A felsővezetőségnek gondoskodnia kell arról, hogy a felelősségi
kötöket és hatásköröket meghatározzák és közzétegyék a szervezeten
belül.
Belső kommunikáció
------------------
A felsővezetőségnek gondoskodnia kell a megfelelő kommunikációs
folyamatok létrehozásáról a szervezeten belül, és arról, hogy a
kommunikáció megvalósuljon a minőségirányítási rendszer
eredményessége tekintetében.
Vezetőségi átvizsgálás (a vezetők vizsgálják a szervezetet)
-----------------------------------------------------------
A felsővezetőségnek tervezett időszakonként át kell vizsgálnia a szervezet minőségirányítási rendszerét, hogy biztosítsa annak folyamatos alkalmasságát. Az átvizsgálás kiterjed a minőségpolitikára, a minőségcélkora, fejlesztési lehetőségekre.
(Megjegyzés: az átvizsgálás feljegyzéseit meg kell őrizni.)
Átvizsgálásnak két oldala van: bemeneti (ahol értékeket mérünk és vizsgálunk), kimeneti (ahol a mért értékeket értelmezzük és következtetéseket vonunk le, amikből döntések születnek majd)
- Az átvizsgálás bemenő adatai:
a., az auditok eredménye
b., vevői visszajelzések
c., információk a folyamatok működéséről
d., információk a megelőző és helyesbítő tevékenységek helyzetéről
e., info. a korábbi vezetőségi átvizsgálásokat követő intézkedésekről
f., fejlesztésre vonatkozó javaslatok
- Az átvizsgálás kimenő adatai, döntések és intézkedése a következőkkel kapcsolatban:
a., kell-e a minőségirányítási rendszert fejleszteni
b., kell-e a terméket fejleszteni (vásárlói visszajelzések)
c., kell-e plusz erőforrásokkal támogatni
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése