2012. október 26., péntek

Médiatörvény - MT21


A médiaszolgáltatások és a műsorszámok támogatása
-------------------------------------------------

26. §

2., A támogatott médiaszolgáltatás vagy műsorszám esetén a támogató megnevezése történhet a támogató vagy az általa megjelölt más vállalkozás neve, védjegye és egyéb, eés egyéb a támogatóra vagy az általa megjelölt más vállalkozásra utaló jelzés,  termékére, tevékenységére vagy szolgáltatására való utalás vagy ezek megkülönböztető jele, logója közzétételével, illetve feltüntetésével.

3., A (2) bekezdés szerinti közzététel a támogatott műsorszám jellegét és tartalmát nem sértő módon a műsorszámmal egyidejűleg, a műsorszámot megelőzően és a végét követően történhet.

27. §

1., Nem támogathat médiaszolgáltatást, illetve műsorszámot
a., párt, politikai mozgalom
b., dohányterméket gyártó vállalkozás

3., A gyógyszerek, gyógyászati termékek gyártásával, forgalmazásával, illetve a gyógyászati eljárások szolgáltatásával foglalkozó vállalkozás által támogatott műsorszámok nem népszerűsíthetnek kizárólag orvosi rendelvényre hozzáférhető gyógyszereket vagy gyógyászati termékeket, eljárásokat.

4., A támogató megnevezésében vagy feltüntetett nevében párt vagy politikai mozgalom neve, jelszava, emblémája nem szerepelhet.

5., Nem minősül audiovizuális médiaszolgáltatás vagy műsorszám támogatásának vagy burkolt kereskedelmi közleménynek, ha egy nyilvános esemény vagy az azon réstvevők támogatójának, vagy a támogató árujának, szolgáltatásának megnevezése, logója az esemény közvetítése során a képernyőn a közvetítésből adódóan megjelenik, feltéve, hogy a médiaszolgáltatót ehhez anyagi érdekeltség nem fűzi, és a mgjelenés módja a közvetítésben nem ad a támogatónak indokolatlan hangsúlyt.

28. § 

1., Audiovizuális médiaszolgáltatásban nem támogatható

a., hírműsorszám és politikai tájékoztató

b., a nemzeti ünnepek hivatalos eseményeiről tudósító műsorszám

2., Rádiós médiaszolgáltatásban nem támogatható a nemzeti ünnepek hivatalos eseményeiről tudósító műsorszám.

Termékmegjelenítés a műsorszámokban

30. § 

1., A médiaszolgáltatásban közzétett termékmegjelenítés - a (2) bekezdésben foglalt kivételekkel tilos.

2., A műsorszámokban szereplő termékmegjelenítés megengedett

a., a filmszínházban történő bemutatásra szánt filmalkotás, a médiaszolgáltatásban való közzététel céljából készült filmalkotás és filmsorozat, a sportműsorszám és a szórakoztató műsorszám esetén

b., az (a) pontban foglaltaktól eltérő műsorszámokban akkor, ha a médiaszolgáltatót vagy a műsorszám készítőjét az érintett árú gyártója vagy forgalmazója, illetve szolgáltatás nyújtója vagy közvetítője -sem közvetve, sem közvetelenül - nem részesíti anyagi juttatásban, azon túl, hogy az árut vagy szolgáltatást a termékmegjelenítés céljából ingyenesen rendelkezésre bocsátja.

3., Nem tehető közzé termékmegjelenítés
a., a hírműsorszámban és politikai tájékoztatóban
b., A kifejezetten a 14 év alatti kikorúaknak szóló műsorszámban
c., nemzeti ünnepek hivatalos tudósításában
d., vallási illetve egyházi tartalmú műsorszámban

4., A műsorszámok nem tartalmazhatnak az alábbi termékekre vonatkozó termékmegjelenítést:

a., dohánytermék, cigaretta vagy más, olyan vállakozástól származó termék, amelynek elsődleges tevékenysége cigaretta vagy egyéb dohánytermék gyártása vagy értékesítése

b., e törvény, illetve más jogszabályok alapján nem reklámozható termék

c., olyan gyógyszerkészítmény, illetve gyógyászati termék, eljárás, amely kizárólag orovis rendelvényre vehető igénybe.

31. § 

1., A termékmegjelenést tartalmazó műsorszámoknak meg kell felelniük az alábbi követelményeknek:

a., tartalmuk - és lineáris médiaszolgáltatás esetén annak műsorrendje - nem nem befolyásolható oly módon, hogy az hatással legyen a médiaszolgáltató felelősségére és szerkesztői függetlenségére

b., nem hívhatnak fel közvetelenül áru megvásárlására vagy bérlésére, illetve szolgáltatás igénybevételére

c., nem adhatnak a műsor tartalmából egyébként nem következő, indokolatlan hangsúlyt a megjelenített terméknek.

2., A nézőket egyértelműen tájékoztatni kell a termékmegjelenítés tényéről. A termékmegjelenítést tartalmazó műsorszám elején és végén, valamint a műsorszámot megszakító reklámokat követően a műsorszám folytatásakor a termékmegjelenítésre - optikai vagy akusztikus módon - fel kell hívni a figyelmet.

3., Az 1-2 bekezdésben foglalt kötelezettség nem terjed ki azon műsorszámokra, amelyeket nem maga a médiaszolgáltató vagy tulajdonsoának részesedése mellett működő más médiaszolgáltató vagy műsorkészítő vállalkozás készített vagy rendelt meg.

Politikai reklám, közérdekű közlemény és társadalmi célú reklám

32. § 

1., A politikai reklám, közérdekű közlemény és társadalmi célú reklám közzétételének megrendelője, továbbá az, akinek ezek közzétételéhez érdeke fűződik a közzétetel időpontja kivételével nem gyakorolhat befolyást a médiszolgáltatásra.

2., A politikai reklámnak, a közérdekű közleménynek és a társadalmi célú reklámnak - e jellegét tekintve - azonnal felismerhetőnek és médiatartalmaktól megkülönböztethetőnek kell lennie. A más tartalmaktól való megkülönböztetés módja a lineáris médiszolgáltatásban

a., audiovizuális médiaszolgáltatás esetében optikai és akusztikus módon történő figyelemfelhívás

b., rádiós médiaszolgáltatás esetében akusztikus módon történő figyelemfelhívás

3., Választási kampányidőszakban az országgyűlési képviselők, európai parlamenti képviselők, illetőleg a helyi, megyei önkormányzati képviselők és polgármesterek választásáról, továbbá a kisebbségi önkormányzatok választásáról szóló törvények szabályai szerint lehet politikai reklámot médiaszolgáltatásban közzétenni. Választási kampányidőszakon kívül politikai hirdetés kizárólag már elrendelt népszavazással összefüggésben közölhető. A politikai reklám tartalmáért a médiaszolgáltató nem felel, amennyiben a politikai reklám közzétételére irányuló igény megfelel a választási eljárásról szóló törvényben foglaltaknak, úgy mérlegelés nélkül köteles közzétenni azt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése