2012. október 24., szerda

MT 11 - Minőségirányítás


Nemmegfelelő termék kezelése
----------------------------
folyt.

Fejlesztés
----------

 A szervezetnek folyamatosan fejlesztenie kell minőségirányítási rendszer eredményességét, a minőségpolitika, a minőségcélok, az audit eredmények, az adatok elemzése, a helyesbítő és megelőző tevékenységek, valamint a vezetőségi átvizsgálás útján.

Helyesbítő tevékenység
----------------------

A szervezetnek intézkednie kell a nemmegfelelőség okainak kiküszöböléséről annak érdekében, hogy megelőzze az ismételt előfordulást. A helyesbítő tevékenységeknek arányban kell lenniük a felmerült nemmegfelelőségek hatásával.

Dokumentált eljárást kell készíteni, amely meghatározza a követeleményeket.

Megelőző tevékenységek
----------------------

A szervezetnek intézkedéseket kell hoznia a lehetséges nemmegfelelőségek okainak kiküszöbölésére annak érdekében, hogy megelőzze az előfordulásukat. A megelőző tevékenységeknek arányban kell lenniük a lehetséges problémák hatásaival.

Dokumentált eljárást kell készíteni, amely meghatározza a követeleményeket.
------------------------------------------------------
------------------------------------------------------

TQM (Total Quality Management - teljeskörű minőségmenedzsment)

Minőség fogalmának megközelítése:

- Szabvány alapú minőség - a termék azon tulajdonsága, hogy mennyiben felel meg a vonatkozó szabvány előírásainak
- Gyártói alapú minőség - a termék azon tulajdonságainak összessége, amit a gyártó  összes feltételeivel adott környezeti feltételek között előállítani képes
- Vevői alapú minőség - azt fejti ki, hogy az adott termék mennyiben képes kielégíteni bizonyos fogyasztói igényeket.
- ISO szerinti minőség

- A minőséget a termék, vagy szolgáltatás különböző jellemzőivel is le lehet írni. Ezek a jellemzők a következők lehetnek:

1., Számszerűsíthető jellemzők
- geomatriai jellemzők (méretek, súly, tűrések)
- Anyagi jellemzők (összetétel, fizikai jellemzők)
- Technológia jellemzők
- Funkcionális jellemzők
- Megbízhatósági jellemzők
- Élettartam
- Biztonságosság

2., Nem számszerűsíthető jellemzők
- Esztétikai követelményeknek való megfelelés
- Szerelési előírások
- Funkciók
- Használati előírások
- Karbantartási előírások
- Javítási előírások
- Üzembehelyezési előírások

==> Mindezek fennállása esetén, úgynevezett "követelményeknek való megfelelőségről" beszélünk. Ez a fogalom azonban a termék  előállítás oldaláról magában foglalja az alábbi paraméterkeet is, melyek egyben a teljeskörű minőség (Total Quality -TQ) meghatározói:

- Műszaki minőség (specifikáció, szabvány)
- Költségek (ár, használat, szervíz, kellékek)
- Szállítási feltételek (idő, hely mennyiség)
- A vevő, a gyártás és a környezet biztonsága
- Viselkedés (gyorsaság és udvariasság)
- Vevőszolgálat (panaszkezelés, tanácsadás)

Minőség menedzsment (Quality Management - QM)
---------------------------------------------

- Egy szervezeti rendszer termék - előállítási tevékenységeinek hatékonysága javítható, ha a szabályozást nem csak a szűken vett reálfolyamatra vezetik be, hanem az azt kiszolgáló valamennyi folyamatra kiterjesztik. Ennek keretében a beszerzés, a vevőszolgálat, a humánerőforrások fejlesztése, stb. folyamatokat is előírások szerint működtetik, a működést ellenőrzik, és a működés állapotairól feljegyzéseket készítenek. A feljegyzésket elemzik, és szükség esetén beavatkoznak a rendszerbe. Ez a módszer a minőségbiztosítás.
Amennyiben ez a módszer a vezetőség irányítási eszköze, alkalmazása pedig stratégiai célkitűzés, akkornevezhetjük minőségirányításnak.
-> A minőségirányítás egyfajta speciális vezetői eszköz.

A vezetőség minőségirányítással kapcsolatos feladatai a következők:

- a minőségpolitika megfogalmazása
- a szervezet felépítés meghatározása
- a munkafolyamatok meghatározása
- az erőforrások meghatározása és biztosítása
- a vezetőség minőségügyi megbízottjának kinevezése
- a rendszer működésének vezetői felülvizsgálata

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése