2012. október 17., szerda
MT11 - Minőségirányítás
Tervezés és fejlesztés
----------------------
1., A tervezés és a fejlesztés megtervezése
A szervezetnek meg kell terveznie és felügyelet alatt kell
tartania a termék tervezését és fejlesztését.
Ehhez meg kell határozni:
- a tervezés és fejlesztés szakaszait
- az átvizsgálási pontokat
- a tervezéssel kapcsolatos felelősségi köröket és
hatásköröket
- A tervezésben résztvevő csoportok közötti kommunikációt a
szervezetnek úgy kell irányítania, hogy az a lehető
leghatékonyabb legyen.
- A tervezés fontos lépéseit, ütemét dokumentálni kell.
2., A tervezés és fejlesztés átviszgálása
- ki kell értékelni a fejlesztés eredményének képességét
- fel kell tárni a problémákat és javaslatot kell tenni a
javításukra.
Ezekben az átvizsgálási folyamatokban szerepelniük kell az
adott tervezési szakaszban résztvevő vezetőknek.
Az átvizsgálás során létrejött feljegyzéseket és
dokumentumokat meg kell őrizni.
Beszerzés
---------
A szervezetnek gondoskodnia kell arról, hogy a beszerzett
termék megfeleljen a meghatározott beszerzési
követelményeknek.
A szállítóra és a beszerzett termékre vonatkozó szabályozás
típusa attól függ, hogy a beszerzett termék milyen hatással
van a további termék-előállítási folyamatokra.
A szervezetnek azon az alapon kell értékelnie a
beszállítókat, hogy milyen mértékben képesek a szervezet
követelményeinek megfelelő terméket szállítani.
1., Beszerzési információ
A beszerzési információnak le kell írnia a beszerzendő
termáket, értelemszerűen beleértve az alábbiakat:
- a termék, az eljárások, a folyamatok és a
berendezések jóváhagyására vonatkozó követelmények
- a munkatársak végzettségére vonatkozó követelmények
- a minőségirányítási rendszerre vonatkozó
követelmények
2., A beszerzett termék igazolása
A szervezetnek ki kell alakítani azokat az ellenőrzési vagy
más tevékenységeket, amelyek szükségesek annak biztosítására,
hogy beszerzett termék megfelel a meghatározott
követelményeknek.
Ha a szervezet vagy annak vevője igazolást kíván végezni a
szállító telephelyén, akkor a szervezetnek közölnie kell
ennek módját és a konkrét intézkedéseket, illetve a termék
kibocsátásának módszerét.
A termék előállítása és a szolgáltatás nyújtása
-----------------------------------------------
1., A termék előállítás és a szolgáltatásnyújtás szabályozása
A termék és a szolgáltatása szabályozott körülmények között
kell, hogy történjen a következők szerint:
- Legyenek elérhetőek a termék illetve szolgáltatás leíró információi és jellemzői
- Legyenek elérhetőek a munkautasítások
- Legyenek elérhetőek a berendezések használati utasításai
2., Azonosítás és nyomonkövethetőség
A szervezetnek azonosítania kell a terméket, végig a termék előállítás során.
A szervezetnek azonosítania kell a termék állapotot, figyelembe véve az adott állapot követelményeit.
3., A termék megóvása
A szervezetnek meg kell óvnia a terméket a belső feldolgozás és a rendeltetési helyre szállítás során.
A megfigyelő- és mérőberendezések kezelése
------------------------------------------
A szervetenek meg kell határoznia, hogy milyen figyelemmel kíséréseket és méréseket kell végezni, és milyen megfigyelő-és mérőberendezéskre van szükség, annak bizonyítására, hogy a termék megfelel a meghatározott követelményeknek.
Mérés, elemzés és fejlesztés
----------------------------
1., Figyelemmel kísérés és mérés
a., Vevői elégedettség
A minőségiránytási rendszer működésének egyik mértékeként a szervezetnek figyelemmel kell kísérnie a vevő eszrevételezéseit a vevői követelmények miatt.
Az ilyen információk megszerzésének és felhasználásának módszereit meg kell határozni.
b., Belső audit
A szervezetnek időközönként belső ellenőrzéseket kell végezni annak meghatározására, hogy a minőségirányítási rendszer megfelel-e a tervezett intézkedéseknek, illetve az ISO követelményeinek.
A nem megfelelő termék kezelése
-------------------------------
A szervezetnek gondoskodnia kell arról, hogy a követelményeknek nem megfelelő termék azonosítva legyen, és felügyelet alatt álljon, hogy megelőzze annak véletlen felhasználását vagy kiszállítását.
Dokumentált eljárást kell létrehozni a nem megfelelő termék kezelésére vonatkozóan, valamint ki kell jelölni az ezekhez kapcsolódó felelősségi köröket és hatásköröket.
Ahol alkalmazható, ott a nem megfelelő termék kezelésére a következő megoldások közül egyet vagy többet kell alkalmazni:
- intézkedést az észlelt nemmegfelelőség kiküszöbölésére
- intézkedést az eredeti szándék szerinti felhasználás vagy alkalmazás megakadályozására
- intézkedést arra vonatkozóan, ha termék nem megfelelőségét kiszállítás vagy használatba vétel után észlelték
Ha a nem megfelelő terméket kijavítják, akkor azt ismételten igazolni kell, hogy megfelel a minőségirányítási követelményeknek.
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése