2012. október 9., kedd
Számítógép architektúrák - SZSZK 21
Az utasítás szerkezet
---------------------
- Az utasítások megadásakor meg kell adni az elvégezni kívánt műveletet és meg kell adni az utasítások végrehajtása közben felhasználni kívánt adatokat. Ezek az adatok az OPERANDUSOK.
- Az operandusok több féle módon állhatnak rendelkezésre:
- saját értékével- közvetlenül
- eltárolva egy regisztrerben vagy a memóriában
- külső forrásból, például egy perifériából.
- Az utasításban szereplő adatok helyének meghatározásával a címzési módok foglalkoznak:
- közvetlen adatcímzés
- regisztercímzés
- közvetlen memória címzés
- indirekt címzések
===> Egy processzor utasítás általános szerkezete:
UTASTÁSKÓD - CÍMZÉSI MÓD - OPERANDUS
Megjegyzés: a gépi kódú utasításokban mindhárom szerkezeti elemet bináris számok azonosítják.
Utasítás típusok
----------------
1., Operandusok száma alapján történő csoportosítás
- Nulla operandusú utasítás -> nincs operandus (Pl. NOP, ami nem csinál semmit.)
- 1 operandusú utasítás - ide azok az utasítások taroznak, ahol elegendő egy információ a művelet elvégzéséhez (ilyen pl. egy logikai művelet)
- 2 operandusú utasítások - legáltalánosabb utasítások, ebben műveletben két operandus szerepel, ahol a művelet eredménye általában az első operandus helyére kerül.
2., Adatmozgató utasítások - adatok mozgatása két opernadus között
3., Számítási műveletek - ebbe a csoportba taroznak a számítógépen általánosan alkalmazott matematikai műveletek és speciális parancsok.
a., Aritmetikai műveletek
- ADD - összeadás
- SUB - kivonás
- CMP - összehasonlítás
- MUL - szorzás
- DIV - osztás
b., Logikai műveletek
- AND (logikai ÉS)
- NOT (logikai TAGADÁS)
- TEST - bitek értékének tesztelése
- SHL (bitléptetés balra), SHR (bitléptetés jobbra) stb.,
4., Összehasonlító és elágazás-kezelő utasítások
- Az utasítás végrehajtás (Neumann elvű számítógépeknél) alapértelmezés szerint soros szerkezetű, ami azt jelenti, hogy az utasítások végrehajtása, egymás után, a tárolás sorrendjében történik. Ha ezt a szerkezetet meg akarjuk változtatni, akkor két programozási módszer állé rendelkezésünkre:
a., Elágazás
- Az elágazás olyan szegmense a programnak, amelyben a következő utasítás valamilyen logikai döntés eredményének függvényében alakul ki.
b., Ciklus
- A ciklusok a programok olyan szerkezeti egységei, amelynek segítségével egy többször végrehajtandó utasítás ismételt felírása helyettesíthető.
Utasítás végrehajtás folyamata:
-------------------------------
1., Az utasítás beolvasása a processzorba
2., A beolvasott utasítás dekódolása
3., Az operandusok beolvasása
4., A művelet végrehajtása
5., Az eredmény tárolása
6., A következő utasítás címének meghatározása
A processzor számítási teljesítményét meghatározó tényezők
----------------------------------------------------------
- A számítógépek digitális áramkörei ciklusokban működnek ütemezve valamilyen frekvenciával. A ciklikus működés az órajelfrekvencia megfelelően választott étékének használatával érhető el. --> Erre azért van szükség, mert a logikai érékeket reprezentáló feszültség szintek csak bizonyos idő után állnak be a bináris 0-nak vagy 1-nek megfelelő értékre.
- A sebességet úgy tudjuk meghatározni, hogy megmérjük a feladat elvégzésére fordított időt.
Képlet: F = C * T * U
Ahol: F- egy feladat végrehajtásához szükséges idő
C- egy utasításra eső átlagos ciklusszám
T- egy ciklushoz szükséges idő
U- egy feladat végrehajtásához szükséges utasítás szám.
A számítógép teljesítményének mérése
------------------------------------
- Az egységnyi idő alatt végrehajtott utasítások átlagos száma.
Mértékegységek:
- MIPS (Million Instructions Per Second - millió művelet/másodperc)
- MFLOPS (Million of Floating Point Operations per Second - másodpercenként végrehajtott lebegőpontos utasítások száma)
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése