2012. október 12., péntek

MT11 - Médiaismeret


facebook.com/gameonkiallitas

Médiaismeret
------------

Médiaszolgáltató: olyan gazdasági szervezet, aki műsorszámokat tesz közzé, és a közzétett műsorszámokért felelőséggel tartozik.

Lineáris médiaszolgáltatás: ahol a médiaszolgáltató egy előre közzétett műsorrend alapján nyújtja a szolgáltatást

----------------

Tévécsatornák
-------------

A tévécsatornák arculata

- Egy olyan jellemző érték közvetítése, amely kifejezi az adott csatorna szemléletmódját, mottóját, értékeit. 
- Elemei: logó, embléma, spotok megjelenése, stúdiók berendezései, stb.
- Megjegyzés: az arculati elemeket nem csak a belső értékek közvetítése befolyásolja, hanem a fogyasztói elvárások is (Trendek)
- Az arculatot alapvetően az is meghatározza, hogy a csatorna milyen feladatot lát el.
- közszolgálati (m1, duna)
- kereskedelmi
- helyi (pl., egy adott település)
- közösségi (egy adott civil szervezet csatornája)

Közszolgálati TV csatornák jellemzői
------------------------------------
- A műsorok készítésének alapja az érték és a közérdekűség.
- Közvéleményt jelenít meg, viszonyítási pontokat ad
- Társadalom létezéséhez szükséges információkat szolgáltat

! - Az elvi célja az lenne, hogy a közszolgálati média különüljön el amindenkori politikai hatalomtól és kereskedelmi illetve magánérdekektől.

Kereskedelmi TV csatornák jellemzői
-----------------------------------
- A műsorok készítésének alapja a piacorientáltság (reklámbevétel)
- Leginkább szórakoztat
- Az emberek közszolgálatinak gondolják.

A híradó és a hír
-----------------

A hírek szolgáltatása a média egyik alapfunkcióját, az információközvetítést tölti be.

(Megjegyzés: a közvélemény és a szakma azokat a tv csatornákat tekinti komoly adónak, amelyeknek saját gyártású híradója van.)

- Minden híradó veszteséges. A híradó létrehozásához nagy infrastruktúrális beruházásra van szükség, és komoly emberi erőforrásokat igényel. Fenntartása presztízskérdés a csatornának.

A hírfolyam
-----------

Az éppen aktuális hírek összesége. A hírfolyamba a hírek többsége egy-két napig kapcsolódik be, majd ki is lép belőle. Csak az igazán nagy jelentőségű hírek azok, amik huzamosabb ideig maradnak.

A hírfolyamba visszatérő hírek közzétételekor utalni kell a felvétel és a téma időpontjára, hogy a médiafogyasztó tudja mihez kötni az újból megjelent hírt. A visszakerülés oka általában a hírek "befejezetlensége". (Például bűncselekmény történt és bizonyos idő elteltével megkerül a tettes, akkor erről beszámoló készül.)

A híradók szerkezete
--------------------

- Vezető hírek - általában több napot töltő hírek, illetve a nap legfontosabb eseményei
- Hírek - a hírfolyamba egy napra belépő hírek
-"Kis Színes" - szórakoztató érdekességek (kisállatok, stb.)

A hír legjellemzőbb tulajdonságai
---------------------------------

- a hírek mindig rosszról szólnak, mert csak a konfliktushelyeztek szolgálnak annyi érdekességgel, hogy hírré váljanak (ez nem mindig igaz, de az esetek nagy többségében igen.)

- egy esemény attól függően válik hírré, hogy:
- újdonsággal szolgál-e?
- térben és időben mennyire áll közel a nézőhöz
- a benne szereplők mennyire ismert vagy fontos személyek

A hír részei
------------

1., Felvezetés (lead) - a híradó bemondója elmondja a hírt
2., Belső lead - a hír képei alatt a riporter szövegét halljuk
3., Sound bite - a hírben eredeti szöveget hallunk (ez általában egy nyilatkozó riportalany)
4., Stand up - a helyszínen lévő riporter a kamerába beszél

A hír szerkezeti felépítése
---------------------------

Drámai felütés -> ok -> hatás












Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése