2012. október 12., péntek
MT11 - Médiaismeret
facebook.com/gameonkiallitas
Médiaismeret
------------
Médiaszolgáltató: olyan gazdasági szervezet, aki műsorszámokat tesz közzé, és a közzétett műsorszámokért felelőséggel tartozik.
Lineáris médiaszolgáltatás: ahol a médiaszolgáltató egy előre közzétett műsorrend alapján nyújtja a szolgáltatást
----------------
Tévécsatornák
-------------
A tévécsatornák arculata
- Egy olyan jellemző érték közvetítése, amely kifejezi az adott csatorna szemléletmódját, mottóját, értékeit.
- Elemei: logó, embléma, spotok megjelenése, stúdiók berendezései, stb.
- Megjegyzés: az arculati elemeket nem csak a belső értékek közvetítése befolyásolja, hanem a fogyasztói elvárások is (Trendek)
- Az arculatot alapvetően az is meghatározza, hogy a csatorna milyen feladatot lát el.
- közszolgálati (m1, duna)
- kereskedelmi
- helyi (pl., egy adott település)
- közösségi (egy adott civil szervezet csatornája)
Közszolgálati TV csatornák jellemzői
------------------------------------
- A műsorok készítésének alapja az érték és a közérdekűség.
- Közvéleményt jelenít meg, viszonyítási pontokat ad
- Társadalom létezéséhez szükséges információkat szolgáltat
! - Az elvi célja az lenne, hogy a közszolgálati média különüljön el amindenkori politikai hatalomtól és kereskedelmi illetve magánérdekektől.
Kereskedelmi TV csatornák jellemzői
-----------------------------------
- A műsorok készítésének alapja a piacorientáltság (reklámbevétel)
- Leginkább szórakoztat
- Az emberek közszolgálatinak gondolják.
A híradó és a hír
-----------------
A hírek szolgáltatása a média egyik alapfunkcióját, az információközvetítést tölti be.
(Megjegyzés: a közvélemény és a szakma azokat a tv csatornákat tekinti komoly adónak, amelyeknek saját gyártású híradója van.)
- Minden híradó veszteséges. A híradó létrehozásához nagy infrastruktúrális beruházásra van szükség, és komoly emberi erőforrásokat igényel. Fenntartása presztízskérdés a csatornának.
A hírfolyam
-----------
Az éppen aktuális hírek összesége. A hírfolyamba a hírek többsége egy-két napig kapcsolódik be, majd ki is lép belőle. Csak az igazán nagy jelentőségű hírek azok, amik huzamosabb ideig maradnak.
A hírfolyamba visszatérő hírek közzétételekor utalni kell a felvétel és a téma időpontjára, hogy a médiafogyasztó tudja mihez kötni az újból megjelent hírt. A visszakerülés oka általában a hírek "befejezetlensége". (Például bűncselekmény történt és bizonyos idő elteltével megkerül a tettes, akkor erről beszámoló készül.)
A híradók szerkezete
--------------------
- Vezető hírek - általában több napot töltő hírek, illetve a nap legfontosabb eseményei
- Hírek - a hírfolyamba egy napra belépő hírek
-"Kis Színes" - szórakoztató érdekességek (kisállatok, stb.)
A hír legjellemzőbb tulajdonságai
---------------------------------
- a hírek mindig rosszról szólnak, mert csak a konfliktushelyeztek szolgálnak annyi érdekességgel, hogy hírré váljanak (ez nem mindig igaz, de az esetek nagy többségében igen.)
- egy esemény attól függően válik hírré, hogy:
- újdonsággal szolgál-e?
- térben és időben mennyire áll közel a nézőhöz
- a benne szereplők mennyire ismert vagy fontos személyek
A hír részei
------------
1., Felvezetés (lead) - a híradó bemondója elmondja a hírt
2., Belső lead - a hír képei alatt a riporter szövegét halljuk
3., Sound bite - a hírben eredeti szöveget hallunk (ez általában egy nyilatkozó riportalany)
4., Stand up - a helyszínen lévő riporter a kamerába beszél
A hír szerkezeti felépítése
---------------------------
Drámai felütés -> ok -> hatás
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése